måndag 24 februari 2020

Lundbergföretagens stabila rapport


Lundbergföretagen är kända för att vara ett stabilt och ibland kanske tråkigt företag. Varje år händer det inte så mycket men det händer alltid något. Största händelsen var nog att dotterbolaget Holmen värderade upp sina skogstillgångar och aktiekursen gick upp rejält under 2019. Holmen har samtidigt köpt egna aktier vilket har ökat Lundbergföretagens ägarandel till 34,1% av kapitalet och 62,3% av rösterna från tidigare 32,9% respektive 61,6%. Genom detta aktieåterköp har Lundbergs ägarandel i Holmen ökat en aning utan att Lundbergs behövde investera några extra pengar i bolaget och om man tyckte detta var bra så har de även fått en fet utdelning från Holmen på 373 miljoner kr.

Jag brukar kalla Lundbergföretagen för ett typiskt långsiktigt maktbolag som sakta men säkert bygger upp sina positioner i innehavs bolagen och 2019 var ingen skillnad mot föregående år. Förra året köpte Lundbergs aktier i Handelsbanken för 364 miljoner kr, Husqvarna för 15 miljoner kr och i Industrivärden för 648 miljoner kr. Industrivärden är tydligen en prioriterad investering för Lundbergs då de kontinuerligt köper på sig aktier i bolaget och i februari har de fortsatt i denna bana genom att köpa ytterligare 1 miljon aktier för 249 miljoner kr, Kollar man tillbaks i gamla årsredovisningar kan man se ett mönster av många medelstora köp i Industrivärden under många år och tillsammans har de skapat en ägarandel på hela 17,1% av kapitalet och 23,8% av rösterna. Jag räknar lugnt med att Lundberg fortsätter i denna bana och lär köpa många fler Industrivärden aktier framöver.


Många tycker nog att ordet maktbolag klangar dåligt men personligen tycker jag att det är ett bra ägande. Bolagen inom Lundbergföretagen kan vara säkra på att de har en extremt långsiktig ägare som stöttar sina bolag när det behövs och detta har även visat sig fungera bra för avkastningen till Lundbergs aktieägare. De senaste 15 åren har Lundbergföretagen gett sina aktieägare en totalavkastning inkl. återinvesterade utdelningar på hela 14,13% vilket är en riktigt bra totalavkastning speciellt när man tänker på att de sysslar med stabila, tråkiga investeringar med lägre risk än vanliga fall.

Jag äger idag ett antal aktier i Lundbergföretagen men kommer som det ser ut idag inte att köpa några fler så länge aktiekursen värderas med en högre premie. Idag värderas den med en premie på 6,7% enligt www.ibindex.se och det är aningen för högt för att jag ska köpa aktien direkt, istället köper jag de underliggande bolagen som ex. Indutrade, Handelsbanken, Hufvudstaden, Industrivärden m.m. När värderingen av Lundbergföretagen går ner till rabatt igen kommer jag att sälja av de underliggande bolagen och köpa aktier i Lundbergföretagen istället. Detta är ett sätta att försöka överavkasta mot att bara köpa och glömma bort aktierna, det kräver lite mer aktiv förvaltning men jag tror att i längden kommer avkastningen att bli lite bättre.

Vad tyckte du om Lundberföretagens årsbokslut?

Nu till lite egen reklam:
Söker du en redovisningskonsult som likt dig varit egen företagare under många år så är du välkommen att kontakta mig genom kommentar fältet nedan eller DM på Twitter. Jag erbjuder både fast pris och tim pris till låga priser. Jag kan hålla låga priser då jag sköter allt digitalt och jobbar hemifrån utan dyra lokal kostnader. Jag kan ta emot kunder från hela Sverige. www.sweweb.nu.


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr i max 6 månader från att du blir kund. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från https://www.lundbergforetagen.se/sv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar