torsdag 20 februari 2020

Nytt investmentbolag till Pensionsfonden

Jag har valt att ta in ett nytt investmentbolag till Pensionsfonden som egentligen inte är ett nytt företag då det har funnits sedan 60-talet och det är såklart Warren Buffetts bolag Berkshire Hathaway. Det blev ett köp av 1 aktie i bolaget.

Detta är troligen världens största investmentbolag som förutom noterade aktier även äger en uppsjö av olika helägda bolag i en mängd olika branscher. Bolaget har nu nått en så stor kapitalbas att det blir svårare att slå index men på något sätt lyckas ändå Warren Buffett göra just detta nästa varje år. Även "världens bästa investerare" misslyckas några år med att slå index men då han många gånger fler slår index har han lyckats skapa en avkastning på ca 20,5% per år åt sina aktieägare jämfört med S&P index inklusive återinvesterade utdelningar som gett 9,7%. Detta är en överavkastning på hela 10,8 precentenheter från 1965 till 2018 vilket är en enorm bra utveckling under så många år.

Under de år Warren Buffett har styrt Berkshire Hathaway så har aktieägarna fått en avkastning på hela 2472627% mot 15019% för S&P index inklusive återinvesterade utdelningar. Genom att år efter år slå index har Warren Buffett gett sina aktieägare en enorm avkastning och detta utan att dela ut några pengar till sina aktieägare. Istället används pengarna för att köpa fler verksamheter och aktier för att bygga på kapitalbasen ännu mer.


Berkshire Hathaway är idag ett av världens största bolag och det börjar bli svårare att hitta stora affärer att göra vilket innebär att kassan är idag rekordstor. Många frågar sig vad Warren Buffett tänker göra med den stora kassan men jag misstänker att han tänker vänta in en bra affär och tänker inte lockas in i att göra en affär som han inte tror på.

Warren Buffett är nu ganska så gammal och frågan är hur länge han kan hålla på med investeringar. Det har talats mycket om detta men det ska tydligen finnas en plan på vad som ska göras om han skulle avlida. Detta är såklart en risk med en investering i Berkshire Hathaway men de underliggande bolagen är av så bra kvalitet att jag tror att investmentbolaget skulle ändå klara sig bra vid en sådan kris.

Jag välkomnar Berkshire Hathaway till min pensionsfond och jag hoppas att de ska ge mig en bra avkastning över tiden. Då bolaget inte ger någon utdelning har jag köpt aktien i min depå hos Degiro och där får den ligga och växa med tiden. Troligtvis kommer jag att köpa fler aktier i bolaget med tiden och därmed bygga upp värdet på pensionsfonden.

Den stora frågan är varför har jag inte investerat i Berkshire Hathaway tidigare? Jag fick upp ögonen för Warren Buffett redan under mitten av 90-talet och tyckte att han var en riktigt bra investerare att spara pengar med men tyvärr valde jag att lita på min egen stock-picking kundskap vilket visade sig vara ett ödesdigert misstag. Hade jag investerat bara en liten del av mina pengar i Berkshire Hathaway hade jag idag troligen varit en multi miljonär. Man slår sig för pannan av detta misstag men detta ska inte upprepas igen för nu har jag äntligen slagit till och blivit aktieägare i Berkshire Hathaway.


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr i max 6 månader från att du blir kund. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Hej! Ett litet tillägg till Nordnets erbjudande: Gratis courtage gäller bara under 6 månader, även om man inte kommit över 80000 kr.

    Mvh I-US

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeringundersköterskan!
      Tack så mycket för tipset. Jag har nu ändrat i inlägget.
      MVH, MiljonMål

      Radera