fredag 8 januari 2021

Uppföljning Melker Schörling ABs innehav


För drygt 1,5 år sedan skrev jag ett inlägg om att skapa mig själv ett eget Melker Schörling AB (MSAB) och med detta inlägg tänkte jag gå igenom vilka förändringar som har skett i bolagets innehav. Som ni kanske vet har det inte skett några större förändringar utan de har fortsatt äga stora andelar i bolag som Hexagon, AAK, Hexpol, Assa Abloy och Securitas men lite har dock hänt.

Enligt årsredovisningen 2019 sålde bolaget en del B-aktier för 3,2 miljarder kr i AAK, Assa Abloy, Hexagon, Hexpol och Securitas för att stärka balansräkningen inför framtida investeringar. Detta var dock väldigt marginella försäljningar och MSAB äger fortfarande stora positioner i alla dessa bolag. De valde även att sälja den sista lilla post aktier som de ägde i Loomis vilket inbringade ca 300 miljoner kr.

Vad har då MSAB gjort med pengarna? 

Största investeringen 2019 var helt klart köpet i Anticimex där de förvärvade knappt 10% av aktierna för drygt 2,3 miljarder kr. Anticimex är tyvärr onoterat så vi kan tyvärr inte investera i detta bolag men Anticimex kommer dock endast att ta en väldigt liten del av MSABs portfölj.

Förutom denna medelstora investering i Anticimex har det inte skett så mycket mer investeringar i MSAB utan de har fortsätt förvalta de innehav de har ägt i många år och jag misstänker att de kommer att fortsätta göra just detta i många år framöver. Många tycker nog att MSAB är ett lite för tråkigt investmentbolag då det inte händer så mycket i bolaget men de har under många år utklassat index så man får trots allt en riktigt fin avkastning trots segheten i investeringarna.

Tyvärr är MSAB inte längre börsnoterat men då de äger stora poster i ett fåtal börsnoterade bolag så kan man med lätthet kopiera deras portfölj (förutom Anticimex såklart) och därmed ta del av framtida eventuellt värdeökningar.

Behöver ditt företag hjälp med bokföringen?

Söker du en redovisningskonsult som likt dig varit egen företagare under många år så är du välkommen att kontakta mig genom kommentar fältet nedan eller DM på Twitter. Jag erbjuder både fast pris och tim pris till låga priser. Jag kan hålla låga priser då jag sköter allt digitalt och jobbar hemifrån utan dyra lokal kostnader. Jag kan ta emot kunder från hela Sverige. www.sweweb.nu. ex. på tjänster är bokföring, löner, moms, deklarationer, bokslut, årsredovisningar och mycket mer.

2019 såg den noterade börsportföljen ut som nedan.

Hexagon 58,5%
AAK 18,3%
Hexpol 10%
Assa Abloy 9,7%
Securitas 3,1%

Hexagon leder som vanligt och står för nästan 60% av portföljen och det är också ett bolag som har gett en väldigt fin avkastning sedan 1,5 år tillbaks. Nu väntar vi bara på att MSAB ska ge ut sin årsredovisning för 2020 som bör komma ut till sommaren.

Sen jag skrev mitt inlägg om MSAB för ca 1,5 år sedan har jag investerat en del i dess underliggande bolag men nu i backspegeln kan jag konstatera att jag har investerat alldeles för lite och därmed missat en hel del uppgång på det. Idag står aktierna för ca 5% av min pensionsfond och jag skulle inte tveka på att fylla på med fler aktier om det skulle komma en rekyl nedåt, Tills dess försöker jag äga de aktier jag har idag på långsikt vilket verkar ha fungerat väldigt bra för MSAB.

Du kan se hur min pensionsfond såg ut senast i min årsrapport 2020.

Vad tycker du om Melker Schörling ABs investeringar?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bilder från MSAB och Latour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar