torsdag 23 maj 2019

Ett eget Melker Schörling AB


Ni som har hållit på med aktier några år minns nog investmentbolaget Melker Schörling AB som tyvärr fick ett bud från huvudägarna och avnoterades. Bolaget var ett av de bästa investmentbolaget sedan det börsnoterades om man räknar på totalavkastningen men nu går det som sagt inte att investera i bolaget. Melker Schörling AB innehåller dock väldigt få innehav och det borde därmed vara lätt att kopiera. Vidare finns två av innehaven även i Latour som idag handlas med stor premie mot substansvärdet.

Planen är att köpa aktier i de börsbolag som Melker Schörling AB äger aktier i och därmed skapa ett eget mini Melker Schörling AB. De har sällan gjort förändringar i portföljen och innehaven har ägts på mycket långsikt och skulle det bli några större köp eller försäljningar måste de flagga om det så vi kommer att få veta förändringarna när de väl sker.

Enligt senaste årsbokslutet från 2017 ingick följande bolag i portföljen. % indikerar respektive företags portföljandel och % inom parantes visar portföljandelen hos Latour.

Hexagon 58% (0%)
AAK 14,7% (0%)
Hexpol 11,3% (0%)
Assa Abloy 11% (26,6%)
Securitas 4,3% (8,36%)

Totalt 5st innehav att kopiera. Jag har idag fört över 2000 kr till mitt Degiro konto och kommer de närmaste dagarna att investera pengarna på följande sätt.

2st Hexagon á 463 kr = 926 kr
2st Assa Abloy á 193 kr = 386 kr
1st AAK á 166 kr = 332 kr
2st Hexpol á 73 kr = 146 kr
1st Securitas 161 kr
Totalt 1951 kr



Jag har använd slutkurserna från idag och avrundat uppåt. Detta blir en engångsinsättning och påverkar inte mina månadsinsättningar till min pensionsfond som fortfarande endast ska innehålla investmentbolag. Beroende på hur min buffert och privat ekonomi ser ut kommer jag troligen att göra fler insättningar framöver med liknande fördelning. Planen är också att om Latour skulle börja handlas med rabatt igen kommer jag troligen att börja sälja av Assa Abloy och Securitas för att köpa Latour istället. Går Latour återigen upp till hög premievärdering kommer jag att sälja av och istället inhandla de underliggande innehaven. Jag missar då tyvärr den helägda industri rörelsen så nästa gång ska jag försöka sälja av lite saktare än tidigare, ha mer tålamod och se till att inte sälja av allt.

Då jag handlar courtagefritt hos Degiro kan jag lätt köpa och sälja utan att behöva tänka på avgifterna.


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bilder från MSAB och Latour.

4 kommentarer:

  1. Mycket trevligt initiativ. Har själv varit i liknande tankebanor och har börjat tanka Securitas då latour är för "dyr".

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren myntaren. Latour är lite för dyr just nu men man vill ju inte vara helt ute från leken då Latour har gett en så bra totalavkastning historiskt sett. Så att tanka de underliggande innehaven tycker jag känns som en bättre idé.

      Radera
    2. Tänk om du haft Latour kvar det är ett riktigt fint investmentbolag.sista 3år upp över 200%

      Radera
    3. Jag äger dock fortfarande en del latour men även en del av deras underliggande innehav men självklart hade jag vetat med säkerhet då så hade jag gått all-in på Latour. Men tyvärr är det omöjligt att veta vad som kommer att hända i framtiden.

      Radera