torsdag 9 maj 2019

Varför följde jag inte Aktiestinsen?


Mitt intresse för aktiemarknaden startade tidigt och en av mina första aktieböcker var "Rätt spår till Börsen" av Sören Edgar som skrev om Aktiestinsens (Lennart Israelsson) väg till miljonerna. Denna bok och några andra fick mitt intresse att blomstra och intresset har väl aldrig egentligen dött men ändå haft sina upp- och nedgångar.

Nu tog jag fram boken igen och kan lätt konstatera att om jag bara hade avvarat en liten del av det jag tjänat de senaste 20 åren och investerat i några av de aktier Aktiestinsen ägde så hade jag varit multimiljonär idag. Hans innehav har varit lätt att kopiera över tiden och det mesta har varit investerat i investmentbolag och fastighetsbolag. Bilden nedan visar aktiestinsens aktieportfölj 1994 och jag började min investeringskarriär några år efter detta.



Portföljen innehåller som sagt stora delar investmentbolag som ex. Investor, Latour, Lundbergs,, Ratos, Öresund, Industrivärden men även ett antal som har köpts upp genom åren som ex. Exportinvest, Incentive, och Geveko.

Investmentbolagen var också de bolag som intresserade mig mest i unga år men som alla andra unga ville jag ha snabba pengar och då räckte inte investmentbolagens låga avkastning på 10-15% årligen så det blev istället många investeringar i tech-bolag. I början var detta en riktigt bra strategi och jag hade nog över en halv miljon 1999, riktigt bra för en 20-åring, men som vi alla vet sprack bubblan och jag var inte längre så rik efter det. Hade jag dock investerat i investmentbolagen som Aktiestinsen ägde och fyllt på varje månad hade jag idag minst sagt varit mångmiljonär.

Självklart är det alltid lätt att titta i backspegeln och se vilka misstag man gjorde och hur dum man än kan bli gjorde jag faktiskt samma misstag för bara ett år sedan. Jag tog mig dock i kragen och bestämde mig att sluta upp med det kortsiktiga och bygga min långsiktiga "Pensionsfond" istället. Spara månadsvis i de investmentbolag som ser ut att för tillfället vara billigast och låta några av Sveriges bästa förvaltare ta hand om mina pengar sakta men säkert. Investerandet blir troligen väldigt tråkigt men min förhoppning är att detta ska hjälpa mig att gå i förtida pension om drygt 20 år.

Hade jag följt aktiestinsen när mitt aktieintresse startade hade jag troligen redan idag varit ekonomisk fri att göra det jag vill. Lennart Israelssons strategi må ha varit enkel och tråkig men den har visat sig fungera i årtionden under mängder av kriser. Långsiktigt sparande har verkligen historiskt fungerat riktigt bra och min förhoppning är såklart att det ska fortsätta under de årtionden som kommer.

Är det någon som kan räkna ut vad bara hans 4000st Latour aktier från 1994 är värda idag om han återinvesterat utdelningarna?


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

1 kommentar:

  1. Tjenare Miljonmål.
    Tack för bra boktips till sommarens hängmatta. Även om jag är stort fan av aktiestinsen så har jag inte läst den boken.

    Jag gör vad jag kan för att ta rygg på Stinsen, jag köper mestadels investmentbolag och svensk industri för att behålla. Hittills har jag inte varit med om någon börskrasch men även om det tar emot psykologiskt så kommer jag att hålla i aktierna även när det stormar. Risken att stå utanför eller att försöka pricka toppar och bottnar är mycket större än att sitta kvar med aktierna under en större nedgång.
    Antalet aktier sjunker ju inte bara för att börsen kraschar;)

    Mvh/ K
    http://kollpakontot.blogspot.com

    SvaraRadera