onsdag 15 maj 2019

Öresunds fenomenala totalavkastning och utdelningar

Innehåller annonslänkar och sponsrat av Avanza.


Öresund är ett av de lite mer aktiva investmentbolagen på börsen och har sedan 1994 gett sina aktieägare en fenomenal totalavkastning på hela 18% per år. Jämförelseindex SIX Return har i sin tur gett en avkastning på 11% per år. Skillnaden låter kanske inte så mycket men med ränta på ränta effekten blir skillnaden verkligen stor. Öresund har gett ungefär 55 gånger pengarna sedan 1994 medan SIX Return endast 12 gånger pengarna. Det är kort sagt en rejäl skillnad.

Öresund är kända för att ge väldigt fina utdelningar under åren och många gånger har de delat ut aktier i de underliggande företagen också istället. Alla som har varit långsiktiga aktieägare har inte bara fått pengar att återinvestera eller konsumera utan även aktier i flera olika bolag under åren.

Bolag som Öresund delat ut aktier av:
2018 Bilia och MQ
2014 Bilia
2013 Skistar
2012 Fabege
2011 Creades
2001 TMT One

Mer information om Öresund hittar du här.

Frågan om det är rätt eller fel att dela ut aktier istället för pengar är svår att svara på men jag tycker nog personligen att det är lite roligare att få aktier utdelade. Hade man behållt de utdelade aktierna har man fått en väldigt fin avkastning förutom för MQ som har gått riktigt dåligt sedan utdelningen.

Ibland kan ett innehav ta allt för stor plats i portföljen och då kan kanske en utdelning av aktier vara ett sätt at dra ner på innehavet utan att behöva sänk priset vid försäljning av en stor aktiepost. Ex. igår sålde Creades en stor post med aktier i Lindab och blev då tvungna at att sälja med hela 5,7% rabatt och fick samtidigt aktiekursen i Lindab att falla brant. I ett sådant fall vore kanske en utdelning av aktier att föredra istället för att både aktieägarna i Creades och i Lindab får lida.

I år blev det dock ingen utdelning av aktier utan vi fick endast pengar utdelat men jag misstänker att det är inte många år kvar innan Mats Qviberg bestämmer sig att göra en sakutdelning (utdelning av aktier i andra bolag) igen.

Öresund har haft en fenomenal utveckligen sedan 1994 och jag tror att de lär lyckas väl även i framtiden så för mig är aktien köpvärd när den handlas till samma värde som substansvärdet eller till en liten premie.

Idag står Öresund för drygt 13,3% av min pensionsfond och är därmed det tredje största innehavet. Andelen får gärna öka lite mer och jag lägger därför dagligen lite ordrar som ligger strax under beräknat substansvärdet. Beräknat substansvärde får jag lätt fram genom sidan ibindex.se som uppdaterar de underliggande innehaven automatiskt med viss tidsfördröjning. Rekommenderar varmt denna sida för er som vill köpa investmentbolag med rabatt.

Vad tycker du om Öresund.


Casha in bonusar (Annons)
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Nästan som Gratis pengar!
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du får 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.
Rewardnetwork - Tyvärr ger de ingen bonus men de verkar ha högre återbäring än de andra.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Öresund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar