lördag 7 oktober 2017

Ingen tilldelning i Fram Skandinavien AB

Då jag inte fått något mail från Mangold måste jag tyvärr konstatera att jag inte fick någon tilldelning i Fram Skandinavien AB. Riktigt tråkigt då jag tror att företaget på långsikt kan bli en riktigt bra investering.

Nyemissionen blev extremt lyckosam och övertecknades hela 748% av erbjudandet. Kursen lär gå upp när aktien noteras på Nasdaq Fist North den 12:e Oktober men skulle den hålla sig i närheten av teckningskursen på 20 kr så kan jag tänka mig att köpa en post aktier. Tanken är att investera i företaget långsiktigt så jag kan lika gärna invänta en dipp innan jag gör en investering.

Hur gick det för dig? Fick du någon tilldelning?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs har äger jag inga aktier i Fram Skandinavien AB.

Bild från Pixabay.

tisdag 3 oktober 2017

Tecknar Fram Skandinavien AB

Jag kunde inte motstå frestelsen att teckna aktier i Fram Skandinavien AB inför deras listning i First North. Fram är ett kombinerat IT-konsult/investmentbolag i Vietnam som har som mål att skapa nya digitala företag i Sydostasien.

Min fru är från Vietnam och jag har såklart rest dit ett antal gånger. Jag har själv många gånger haft tankar på att anlita den billiga arbetskraften i Vietnam och skapa tjänster som skulle kunna säljas till västvärlden men har ännu inte hittat på en tillräckligt bra tjänst. En normal lön i Vietnam är mellan 2000 och 4000 kr och jag misstänker att IT-konsulter lär ligga på någonstans mellan 4000 och 5000 kr per månad vilket måste betraktas som extremt lågt jämfört med västvärldens lönenivåer. Många Vietnameser är väldigt duktiga på att lära sig nya saker och de som som jag har träffat och som är intresserade av IT är väldigt duktiga. Kulturen är dock mer avslappnad i Vietnam så produktiviteten bör vara lite sämre än vad vi är vana med i Sverige.

Vietnam har på något sätt hoppat över datoråldern och gått direkt till mobiltelefonen. Var du än går kan du se att praktiskt taget alla i landet har en smartphone och använder den flitigt. T.o.m. de fattigaste sparar pengar för att så snabbt som möjligt köpa en mobiltelefon. I Vietnam är prioriteringen att först köpa en mobil, moped och sedan ett hus. Mobil penetrationen är därmed stor och det finns en stor potential att utveckla appar och andra tjänster till användarna i Vietnam men även till närliggande länder. Potentialen borde därmed vara väldigt stor för ett företag som Fram.

Bolagets grundare och största ägare är Christopher Brinkeborn Beselin som var med och skapade Lazada med bla Kinnevik som största ägare. Lazada såldes sedan för drygt 10 miljarder kr till Alibaba. Christopher har en riktigt bra track record och har troligen ett väldigt stort kontaktnät i Sydostasien vilket lär bara en stor tillgång för bolaget.

Fram har som plan att i grunden ha en IT-konsultfirma som även blir en inkubator till nya IT-företag och de har redan lyckats skapa 2 bolag som verkar gå bra. Målet är att skapa 6-10 nya bolag med de pengar som de får i nyemissionen och tanken är också att dela ut dessa till aktieägarna när de blir mer mogna och visar intäkter. Man får alltså en fungerande och snabb växande IT-konsult och en väldigt intressant inkubator verksamhet i ett företag som är väletablerat i den snabbväxande sydostasien.

Som sagt kunde jag inte motstå och valde att teckna mig för att teckna två poster á 250st aktier för 20kr/st. Detta är såklart en högrisk investering men jag tror att det kan ge en riktigt bra avkastning på några års sikt med förhoppningen att flera bolag kommer att knoppas av till aktieägarna.

Idag är sista dagen för att teckna aktier så om du är intresserad bör du teckna så fort du kan hos mangold.se.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs har jag tecknat aktier i Fram Skandinavien ABs nyemission.

Bild från Pixabay.

söndag 1 oktober 2017

Månadsrapport September 2017

Förmögenheten kom återigen upp över 400000 kr men det är dock inte aktieportföljerna som har ökat i värde utan jag valde under månaden att dela ut 40000 kr efter skatt till mig själv från mitt bolag. Bolaget har haft lite för mycket likvida medel och jag valde att dela ut en större slant detta år då jag har haft mindre inkomster i och med föräldraledigheten.

Nu har min 3 veckors semester börjat och under nästa vecka börjar inskolningen av min 1 åriga son i förskolan. Jag kommer inte att åka iväg på någon större resa så tanken är att återigen börja daytrada lite smått. Denna gång kommer jag att använda mig av mindre kapital och jag ser detta som en läroperiod för att testa nya strategier.

Under månaden fick jag även runt 5000 kr i skatteåterbäring och denna kommer att sparas i mina sparkonton i väntan på ett eventuellt markköp i Vietnam eller om det skulle komma en större nedgång på börsen så kommer såklart mer kapital att allokeras dit istället.

Ett av bolagen som jag lånat ut till via Toborrow har begärts i konkurs och bouppteckningen visar att det inte finns några tillgångar i bolaget. Förhoppningen finns att få tillbaka en liten del från ägaren som gick i borgen för lånet men personligen tror jag att sannolikheten är extremt för det. Därför kommer jag i denna rapport avskriva hela lånebeloppet på 11000kr. Vad har jag lärt mig av detta? När det gäller att låna ut pengar så är det diversifiering som gäller och inget bolag bör få väga mer än 10% av låneportföljen. Det verkar som att mitt äventyr i Toborrow kommer att sluta i ett minus totalt sett.

Trading i Annexin

Jag har flera gånger tradat med aktien Annexin och lyckats komma på plus varje gång även om jag flera gånger legat väldigt mycket på minus. Jag hade riktigt tur i förra veckan då det kom goda nyheter och kursen gick upp som en raket. Tyvärr hade jag en säljorder på 7,9kr/aktien och jag missade därmed den enorma uppgången till 10-13 kr. Jag räknade lite på hur mycket jag har tjänat i mina Annexin trading och totalt blev det +1416 kr vilket jag måste medge är väldigt lite med tanke på att jag flera gånger legat många tusenlappar minus i detta bolag. Jag kommer därmed att överge detta tradingcase och försöka hålla mig till bolag som visar vinster och helst vinsttillväxt och investera i dessa på långsikt eller via kortsiktig trading.

Annons:

Genesis IT

Under senaste veckan köpte jag på mig en större post aktier i Genesis IT som jag tycker har fått väldigt mycket stryk på kort tid. Detta är trots allt ett stabilt växande företag som visar fina vinster och tar in nya kunder. Det finns dock negativa saker som utlåning och köp av fastigheter från huvudägaren och XL byggs utförsäljning av aktier. Jag misstänker att det är det senare som har fått kursen att falla så mycket på kort tid tillsammans med att det är ganska begränsad volym i aktien. På medelkort sikt tror jag att aktien kommer att repa sig och mitt mål är att kursen ska upp till runt 50 kr innan jag säljer. Eventuellt kommer jag att skriva ett lite större inlägg senare om vad jag anser om Genesis IT och dess framtidspotential.

Resultat September
Avanza KF: 16.131 kr
Kapitalförsäkring: 46.509 kr
Depåkonto: 11.017 kr
ISK: 39.153 kr
Belåning ISK: -0 kr
Totalt portföljvärde: 112.810 kr
Likvider bankkonton: 278.103 kr
Toborrow: 5.106 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 406.019 kr

Insättning KF  September: 0 kr
Insättning ISK September: -53.410 kr
Totalt KF + depå: 75.138 kr
Totalt ISK: 54.590 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 149.728 kr

Portföljerna

Kapitalförsäkringen September 2017
ISK September 2017


Sonens portfölj

Sonens portfölj nådde all-time high och gick precis över 10000kr. Återigen visar denna portfölj att passiv långsiktig förvaltning verkar fungera väldigt bra. Väldigt lite tid behövs för att förvalta hans portfölj och den ger helt ok avkastning jämfört med ett vanligt bankkonto. Tidigare i veckan skrev jag ett längre inlägg om sonens portfölj och du kan läsa den här.

Sonens portfölj September 2017
Jag hoppas att det har gått bättre för er där ute och lycka till nästa månad!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier och certifikat i företag enligt de skärmdumpar som du hittar i detta inlägg.

Bild från Pixabay.

torsdag 28 september 2017

Genomgång av sonens sparande

I November förra året startade jag en kapitalförsäkring åt min son och har sedan dess satt in min andel av barnbidraget samt de pengar han har fått som presenter. Hans portfölj har varit väldigt passiv jämfört med mina egna portföljer och jag tänkte med detta inlägg gå igenom lite närmare hur det har gått för hans portfölj.

Till dags datum har han gjort insättningar på 9375 kr och portföljvärdet ligger idag på totalt 9909 kr vilket betyder en avkastning på 534 kr eller 5,7% på mindre än ett år. En helt klart godkänd avkastning med tanke på hur dåligt det har gått för mina egna portföljer.

Tanken med sonens portfölj var från början att den skulle vara väldigt långsiktig och det verkar ha fungerat väldigt bra hittills. Allt är dock inte frid och fröjd då två innehav lyser rött, Betsson och speciellt Unlimited Travel Group. Jag tror dock på dessa bolag på långsikt  och kommer att låta dem ligga kvar i sonens portfölj.

Fullträffar har varit Latour som ligger på +32,8% sedan köp och köpet av Philly Shipyards som gav en realiserad vinst på 411 kr inklusive utdelning. Philly Shipyards är den enda aktie som jag har sålt i sonens portfölj men det kommer troligen inte att ske så många fler försäljningar den närmaste tiden i denna portfölj. Istället kommer jag att köpa mer aktier/fonder när tillfällen ges och pengar finns i depån.

Annons:


Även om det är en kort period att jämföra med så visar resultatet att långsiktig investering i olika bolag och fonder har gett ett klart bättre resultat än mina andra mer kortsiktiga affärer. Detta har fått mig att vakna upp lite och börja investera mer långsiktigt men med planen att göra detta sakta men säkert och inte med allt för stora belopp.

Regeringen har gått ut med glada nyheter för oss barnfamiljer (dock inte för oss sparare tyvärr) och höjt barnbidraget med 200kr. Detta innebär att jag troligen kommer att få 100kr extra per månad efter årsskiftet och självklart kommer dessa slantar att gå raka vägen in i sonens portfölj. Ränta på ränta effekten kommer därmed att öka rejält med tiden. Spar horisonten för portföljen är nu minst 17 år då sonen nyss fyllt 1 år. Mitt mål är att sonen ska ha runt 300000kr i portfölj värde när han fyllt 18 år och förhoppningen är såklart att jag då har lärt ut sparande till honom och att han kan ta över portföljen. Om detta inte är fallet kommer jag att fortsätta förvalta portföljen åt honom och använda pengarna till ex. körkort, insats till en lägenhet eller annat som kan kosta en slant.

Sonens portfölj 2017-09-27.


Har du något sparande till dina barn?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

onsdag 27 september 2017

Köpt ICA och Axfood

SEB gick idag ut med en analys av livsmedelskoncernerna ICA och Axfood där de sänkte riktkurserna rejält och rekommenderade sälj. De pekar på att konkurrensen från bla Coop och Lidl kommer att bli hårdare.

Jag tycker dock annorlunda då jag handlat mat i alla fyra företagen och har sett hur mycket kunder som kommer och går från butikerna. Personligen tycker jag att Coop har varit i nedåtgående spiral under många år och verkar mest koncentrera sig att spendera pengar på nya namn och renoveringar.

ICA har alltid haft många kunder men har dock högre priser. Bra kampanjer med special priser och bonussystem gör att man ändå väljer dem som basbutik. De har en enorm bredd i sortimentet vilket gör att man lätt kan handla där vid behov.

Willys tycker jag kommer på andra plats gällande antalet kunder men det verkar som det ökar för dem. Priserna är lite lägre på Willys än ICA och dem har också väldigt bra kampanjer ibland. Jag brukar också handla på Hemköp men dock endast när jag behöver något snabbt då priserna har en tendens att vara lite för högt satta. Priserna är dock ändå lägre än vad lilla Coop har så jag väljer nästan alltid Hemköp framför lilla Coop.

Annons:


Lidl har vuxit snabbt i Sverige men med förluster och har fortfarande en väldigt liten marknadsandel. Priserna är enligt mig som lägst hos Lidl och det blir ganska mycket köp hos dem också då jag försöker hålla ner hushållskassan. Deras sortiment är dock extremt mycket mindre än vad ICA och Willys kan ståta med så tyvärr går inte allt att köpa hos Lidl.

Personligen tror jag inte allt att konkurrensen från Lidl och Coop kommer att förstöra för ICA eller Axfood (äger bla Willys och hemköp) utan den största konkurrensen i framtiden lär komma från online försäljningen och här har Axfood med mat.se tagit rejäla framsteg och lär växa snabbt med tiden. Online tror jag dock inte kommer att ta särskilt mycket marknadsandel de närmaste åren utan det kommer nog att ta en lång tid innan folk ändrar sin vana att snabbt kunna gå till närmaste butik och köpa det man behöver. ICA är klart störst på marknaden och det kommer de nog att vara under lång tid framöver.

Så idag dippade båda aktierna rejält efter SEBs analys och jag valde då att köpa på mig 40st Axfood á 136,7 kr samt 20st ICA gruppen á 305,1 kr. Som det ser ut nu ser det ut som att Axfood har återhämtat sig till strax över 139 kr medan ICA gruppen ligger på ungefär samma kurs.
Dessa köp gör jag på medellång sikt men kan tänka mig att hålla aktierna lite längre.

Jag Tiden kommer att förtälja hur det går.

Vad tycker du om Axfood, ICA gruppen och SEBs analys?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Axfood och ICA gruppen.

Bild från Pixabay.

onsdag 20 september 2017

Catena Media köper igen

Catena Media är ett bolag som jag har följt länge och investerat i då och då. Här kan du läsa ett av mina tidigare inlägg om Catena Media.

Catena Media är ett bolag inom affilliate marketing för Casino och betting företag, de har webbsidor med innehåll som slussar vidare spelare till olika spelbolag och som tack får de stora provisioner för varje spelare. Bolaget visar en väldigt kraftig tillväxt både organiskt och via bra förvärv.

Idag kom nyheten om att de har förvärvat ett Japanskt bolag för 5,5 miljoner dollar eller ca 44 miljoner kronor. Detta är ett bolag som har intäkter på 350000 Euro per kvartal eller 13,36 miljoner kronor per år och ger en rörelsemarginal på ca 80% eller 10,7 miljoner kronor per år. Catena Media betalar alltså ca 4,11 gånger rörelsevinsten vilket måste betraktas som extremt lågt speciellt när de tänker integrera sina befintliga Japanska domäner med det nya teamet i Japan.

Catena Media har gjort många förvärv med minst liknande eller ännu bättre nyckeltal vilket visar att de kan växa väldigt snabbt och har lyckats väl med att integrera dessa i koncernen.



Börskursen har dock inte alls gått så bra de senaste månaderna och förklaringen är att de valde att gå över till vinstdelning istället för att få en klumpsumma för varje ny kund som de lyckas få till de olika spelbolagen. Detta gör att intäkterna kommer att gå ner en aning de närmaste kvartalen (eller rättare sagt mindre tillväxt än tänkt) men också att intäkterna kommer att bli klart högre i det längre perspektivet. För varje spelare som de rekryterar så får de en andel av den spelarens insättningar så länge de spelar istället för en klumpsumma direkt och sedan inget mer. Detta tror jag inte att marknaden har förstått och det lär därmed ta tid innan kursen börjar vandra uppåt igen.

Några dagar sedan kom dock kalldusch nr 2 när flera av storägarna valde att sälja av en mindre del av deras aktier i Catena Media. Detta är självklart mycket negativt för ett företag som redan låg i nedgångsspiral och kursen gick ner och har fortsatt ner en aning.

Idag slutade kursen på 77 kr och jag valde att köpa på mig en mindre post med 20 aktier á 77,75kr men jag ägde redan sen tidigare mini futures i mitt Avanza konto. Dessa minis ligger på rejält minus men jag tror att kursen borde vända uppåt igen snart. Dagens köp betraktar jag som långsiktigt och jag kan eventuellt tänka mig att köp på mig fler den närmaste tiden. Minis var något jag höll på med mycket för någon månad sedan då jag mest höll på med kortsiktig handel men detta är något jag kommer att dra ner på rejält och istället ska jag koncentrera mig på att äga aktier under långsikt.

På långsikt tror jag att Catena Media kan tjäna bra mycket mer pengar än vad de gör idag och troligen bli den största affilliate aktören inom spelbranschen globalt sett.

Vad tycker du om Catena Media?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.

måndag 18 september 2017

Indexfond månadssparande?

Har du läst min blogg tidigare så kan du nog snabbt konstatera att min track record har varit minst sagt dålig sedan starten i November och jag håller nu på att sakta men säkert gå tillbaka till långsiktiga investeringar.

Jag har tidigare skrivit om att jag börjat månadsspara i 4 investmentbolag som alla historiskt sett har lyckats prestera bättre än index. En tanke jag har gnetat på de senaste veckorna är att kanske börja månadsspara en del i indexfonder. Med en indexfond kommer jag att lyckas ungefär lika bra som index utan att behöva tänka på vilka företag som kan lyckas på långsikt och troligen också med mycket mindre risk.

Ett problem är dock att det kan lätt bli tråkigt att investera i indexfonder då jag kommer inte få några utdelningar och det blir därmed mindre återinvesteringar. Kort sagt mycket mindre för mig att göra och jag låter då marknaden helt ta över mitt jobb. 

Annons:


Att ha en mindre del av mitt sparande i indexfonder tycker jag ändå kan vara en riktigt bra idé och jag har därför gjort en första investering med 500 kr i Nordnets Superfond Sverige. Jag valde denna fond då den inte har några avgifter och i det riktigt långa loppet kan detta avara extremt viktigt för min totalavkastning.

Jag kommer som sagt att börja investera väldigt smått och jag har ännu inte bestämt mig om jag ska börja månadsspara eller ej. 

Vad tycker du? Är indexssparande eller sparande direkt i aktier bäst? Eller tycker du att en kombination av de två är bättre?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. 

Bild från Pixabay.