onsdag 29 augusti 2018

Vostok New Ventures - ny i portföljen

Detta inlägg är sponsrat av Avanza och innehåller annonslänkar.

Jag breddar antalet investmentbolag och tar in Vostok New Ventures också. Vostok är verkligen ett investmentbolag för nya investeringar och praktiskt taget alla investeringar är inom den nya ekonomin och internet företag. Största innehavet är Avito som står för drygt 67% av portföljen och man bör ha stora förhoppningar på Avito om man vill att det ska gå bra för Vostok.

Avito är idag Rysslands största annonssida mycket likt blocket här i Sverige och bolaget har växt snabbt och stadigt under flera år nu. Enligt Vostok har de även varit bra på att expandera till andra affärområden vilket gör att framtiden kan se ännu bättre ut. Avito kan sägas vara Vostoks kassako då de årligen även delar ut bra med pengar.

Förutom Avito äger de även andelar i företag som BlaBlaCar, Hemnet, Gett, Babylon m.fl. Hemnet är nog det företag som vi Svenskar känner till bäst och detta bolag tror jag kan ha en stor potential men står dock endast för 1,5% av det totala substansvärdet.

Det mesta hänger nog på Avito och jag räknar med att bolaget ska tillväxt till oss aktieägare i många år framöver. Vem vet några av de mindre innehaven kan också bli hits med tiden på samma sätt som Avito blev.

Enligt Ibindex.se värderas Vostok New Ventures värderas nu till drygt 25% rabatt mot substansvärdet så det gjorde det såklart lättare för mig att trycka på köpknappen. Det blev totalt 10st aktier á 72,2kr och tidigare har även sonen köpt 10st aktier till sin portfölj. Vostok kommer dock inte att få ta en allt stor plats i portföljen då det finns andra investmentbolag som jag tycker om mer som ex. Svolder, Latour, Investor och Industrivärden.

Med information om Vostok New Ventures hittar du här(Annonslänk.)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från https://vostoknewventures.com/.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar