fredag 3 augusti 2018

Månadsrapport Juli 2018


Tiden går i en rasande fart och jag missade tyvärr månadsskiftet med 2 dagar så denna sammanställning gäller egentligen 2/8. Men vilken skillnad gör 2 dagar när jag ändå har en sparhorisont på minst 20 år?

Juli månad blev helt klart godkänd och mitt totala värde gick upp med 13.616 kr. Förklaringen till uppgången är till stor del uppgångar för mina aktie innehav och det är särskilt glädjande då detta har sällan hänt. Inkomsterna har också varit en aning högre så jag har lyckats spara mer pengar.

Under månaden har jag fortsatt söka efter flera passiva och semi passiva inkomster som kan utöka mina överföringar till min aktieportfölj. Refunder (annonslänk) är företaget som börjar ge mig lite mer synbara inkomster och under månaden förde jag över 506kr från Refunder till aktiedepån. Tanken här är många bäckar små och att det under 20 år ska boosta upp min förmögenhet till klart högre nivåer än om jag endast förde över mina normala månadsinsättningar.

I Juni sade jag upp mitt Netflix abonnemang och då jag sparar in ca 110 kr i månaden valde jag att utöka mina månadsinsättningar med samma summa så denna månad blev min fasta månadsinsättning 4110 kr istället för 4000 kr. Nu fortsätter jakten på att hitta andra fasta kostnader som jag kan dra ner på och istället lägga pengarna på min aktieportfölj istället.


Jag håller nu på att kolla upp hur jag kan spara/tjäna mer pengar genom att byta kreditkort. Idag använder jag mig av ICA mastercard och denna kostar hela 324 kr per år så nu vill jag hitta ett kort som ger återbäring/bonus på mina inköp och som samtidigt inte kostar några avgifter. Jag tänker återkomma lite senare med ett större inlägg om mitt sökande. Om jag kan sänka mina kostnader och samtidigt så pengar tillbaks så vore det fantastiskt bra för min ekonomi. Det jag sparar/tjänar ska självklart in i aktiedepån för där förhoppningsvis öka till ännu större summor.

Min likvida buffert är fortfarande enorm i jämförelse med aktieportföljen och likvida medel ligger nu på 331.108 kr. Förklaringen till denna pengahög är att vi eventuellt ska köpa mark i min frus hemland Vietnam, något som har nästan hänt flera gånger tidigare men inget avslut har gjorts. Frugan vill att jag ska ha pengar i beredskap så de får ligga på kontona tillsvidare. I Januari är planen att hela familjen ska resa till Vietnam och då kommer det att kosta en ganska så stor slant med flygbiljetter, hotell, mat och mycket mer.

Jag försöker även hitta nya företag som kan erbjuda högre sparränta än det ICA banken ger, vilket är 0,1%, men med så liten risk som möjligt. Skriv gärna en kommentar om du har några tips på företag/banker som erbjuder en bra sparränta med låg risk.

Månadens bästa aktier var nog Betsson och Scandic Hotels som gick upp som en raket efter en bra rapport. Betsson valde jag att sälja igår då jag hellre vill investera mer i investmentbolag och låta dessa ge mig en mer säkrare avkastning under lång tid framöver. Jag sålde även mina aktier i Öresund som enligt Ibindex.se handlas med en stor premie (ca 13%) mot substansvärdet. Skulle aktiekursen gå ner nämare substansvärdet igen så kommer jag att återigen börja köpa Öresund. Detta är en del av min mer långsiktiga strategi där jag äger Investmentbolag under långsikt men skulle aktiekursen gå upp en bra bit över substansvärdet kommer jag att sälja av och köpa tillbaks när aktiekursen närmar sig substansvärdet igen. Självklart vill jag hellre köpa med rabatt men vissa investmentbolag tycker jag är dock värda en liten premie som ex. Öresund, Latour och Creades.

Månadens handel:

10st Industrivärden C á 171,2 kr
10st Industrivärden C á 170,1 kr
2st Kinnevik á 302,2 kr
2st Kinnevik á 301,2 kr
3st Investor A á 379,4 kr
4st Facebook á $175,1
30st Electra Sweden AB á 50,2 kr
-120st sålt Capio á 49,85 kr
28st Industrivärden C á 179,8 kr
-20st Electra Sweden AB á 53,8 kr
20st Electra Sweden AB á 50,4 kr

Månadens handel blev lite fler till antalet än i Juni och det blev flera köp i Industrivärden och andra Investmentbolag. Capio fick ett uppköpsbud och jag valde då att sälja hela innehavet och istället köpa Industrivärden för pengarna.

Ett av mina mindre aktiedepåer är den jag har i Avanza och här är tanken att blanda lite långsiktiga innehav tillsammans med kortsiktig handel där tanken är att jag ska lära mig lite andra strategier. Denna depå kommer inte att få några fler insättningar den närmaste tiden utan det är min ISK hos Nordnet som får alla mina insättningar. Under månaden blev det en lyckad kortsiktig affär i Electra Sweden, ett bolag som jag ändå kan tänka mig äga i många år.

Månadens utdelningar:

Coca Cola 15 kr

Resultat Juli

Totalt portföljvärde: 151.676 kr
Likvider bankkonton: 320.658 kr
Toborrow: 0 kr
4Spar konto: 10.450 kr
Totalt värde: 482.784 kr

Insättning ISK: 4616 kr (varav 506 Refunder (annonslänk))
Totala insättningar: 188.044 kr
(Varav Golfstar + Sushirullen: 9.700 kr)

Hur gick din Juli månad?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Spännande läsning.
    Ang kort så har jag ju tipsat om Preem mastercard.

    Jag skrev om mitt räntesparande nyss. Kanske kan ge lite inspiration.
    http://pappabetalar2018.blogspot.com/2018/08/buffert-och-rantesparande.html
    MVH PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Preem är ett kort jag verkligen funderar på att gå över till. Ska försöka bestämma mig snart om vilket kort jag ska välja. Tack för tipset Pappa betalar?

      Radera
  2. Avanza har sparkonto med fria uttag med 0,6% ränta, inte mycket men åtminstone en halv % högre än din nuvarande ICA ränta :)

    // Frilans

    SvaraRadera
  3. Avanzas Collector+ ligger på 0.65% nånting, och jag har mitt eget sparkapital på SBAB på liknande ränta :) Statligt dessutom :) Inga insättningskrav heller.

    SvaraRadera
  4. Tack för förslagen Frilansportföljen och Passiv Inkomst60. De är helt klart bättre konton än vad ICA kan erbjuda.

    SvaraRadera