fredag 14 april 2017

Veckorapport V.15 - Glad Påsk!

Påskveckan blev väldigt kort och båda portföljerna gick uppåt vilket alltid känns bra. Under veckan har jag hållit på att lära mig mer om aktiemarknaden och olika strategier. Något som jag tycker verkar som en bra strategi är "swingtrading" där man med hjälp av teknisk analys köper och säljer vid support och resistance linjerna. För att minimera risken använder man sig av stop-loss ordrar som höjs uppåt när kursen går uppåt. På så sätt tar man en mindre risk och säkrar vinsterna när kursen går uppåt.

Lyckad trading i Catena Media

Jag har ägt aktier i Catena Media under drygt 2 månader nu och det jag har märkt är att aktien har en tendens att pendla mellan 99 och 110 kr. När kursen återigen gick ner till 99 kr i måndags valde jag att testa denna pendling och köpte på mig 100st aktier. Jag trodde att jag skulle behöva vänta några dagar tills kursen skulle nå min målkurs på 104 kr men det gick bra mycket snabbare än så då jag lyckades sälja på morgonen dagen därpå.

Drar vi av courtage avgifterna realiserade jag en vinst på 449 kr på mindre än en dag eller 4,5% vinst. Räknar vi om detta i årsavskastning så blir det hela 1810%. Inte så dåligt för ett litet test.

Min tanke med denna trade var att göra en liten vinst snabbt och jag hade redan från början satt målet lågt på 104 kr. Planen nu är att försöka göra en liknande affär igen och under resten av veckan försökte jag köpa på mig aktier för 99 kr eller 100 kr st men tyvärr har jag inte fått napp än. Lyckas jag få ett köp kommer jag sälja dem igen vid 104 kr.

Stop-loss

Stop-loss verktyget har jag aldrig använt mig av tidigare och efter att ha läst på så måste jag säga att det är ett perfekt sätt minimera risken. Hade jag haft stop-loss när jag investerade i Fingerprint Cards hade jag nog aldrig fått en så stor förlust. Jag kommer nog sakta men säkert börja använda mig av stop-loss och går aktiekurserna upp kommer jag att höja stop-loss kursen så att jag kan säkra mina vinster.

Stop-loss funktionen fungerar dock inte så bra på aktier med stor spread (stor skillnad mellan köp och sälj kurser) då den troligen inte får någon effekt om kursen skulle hoppa ner snabbt. Jag kommer därmed använda den mest på aktier med liten spread och där det finns större volymer i handeln.

Trading verksamheten kommer jag att börja jobba med mer och mer under den närmaste perioden men detta blir en lärlings period där jag ska försöka hitta den strategi som fungerar bäst för mig. Tradingen kommer att vara kortsiktig från en dag till flera månader - allt beror på hur situationen ser ut.

Min strategi har varit att vara långsiktig men efter att jag har läst på tycker jag att man borde kunna kombinera både långsiktig och kortsiktig handel. Majoriteten av mina investeringar kommer att fortsätta vara långsiktiga men tradingen kommer troligen att ta upp mer och mer av mitt kapital och förhoppningsvis ge mig fina vinster.

Sista vill jag bara varna alla att trading innebär att ibland gör du vinster och ibland förluster. Förhoppningen är såklart att förlusterna blir små till antal och storlek och att vinsterna blir större och många. Tillsammans måste de ge en stor överavkastning mot långsiktig investering annars är det ingen idé då kortsiktig trading tar mycket mer tid i anspråk.

Till sist till jag önska er alla en riktigt Glad Påsk!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Catena Media och Fingerprint Cards.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar