söndag 30 april 2017

Månadsrapport April

April månad har nästan tagit slut och det har minsann varit en månad med många förändringar i portföljerna. Jag har tidigare skrivit att ett av familjens största mål är att köpa ett hus i Vietnam som vi kan bo i när vi är där på semester men även använda när vi kommer till pensionsåldern om ca 25 år. Jag trodde att det skulle ta några år innan vi kunde hitta ett bra hus att köpa men nu visade det sig att ett bra läge kom upp till salu och ett köp kan eventuellt vara nära. Stora delar av mitt kapital kommer att behövas för att göra köpet så jag bestämde mig för några dagar sedan att börja sälja ut aktier. Jag räknar med att ta ut 100000 kr till 150000 kr om köpet går igenom och under tiden har jag istället hållit på med lite snabba trades.

Mina långsiktiga investeringar har tyvärr fått ta stryk med denna förändring och jag behöver sätta mig ner och planera hur jag långsiktigt ska lägga upp mina portföljer. Mitt månadssparande i investmentbolag ska jag dock fortfarande ha kvar och de närmaste månaderna kommer endast 2000kr per månad att läggas in i Kapitalförsäkringen (KF) som kommer att investeras i mina fyra investmentbolag. 3 av investmentbolagen ligger idag i ISK och planen är att flytta dessa till KF så att alla kvarvarande långsiktiga innehav ligger i samma portfölj.

Det totala värdet som du ser längre ner på sidan gick upp med 1004 kr från 440388 kr till 441392 kr. Denna månad gick aktieportföljerna upp med nästan 10000 kr (varav trading ca 2500 kr) vilket är ett riktigt bra resultat. De flesta aktierna förutom Betsson återhämtade sig fint och många gick på plus igen. Under månaden hade jag ett antal onormala kostnader som kostnader för att ta körkort, en utbildning till min fru samt mindre inkomster då jag fortfarande är pappaledig. För många av er kan det kanske tyckas konstigt att jag ska ta ett körkort nu när jag är 38 år gammal men då jag bor strax utanför stockholm med bussar och tunnelbana som tar mig snabbt och enkelt dit jag vill har jag aldrig riktigt haft ett behov av ett körkort. Nu är jag dock gift och frugan tryckt på att jag borde ha ett körkort så nu får jag sätta mig vid skolbänken igen och läsa böcker.

Öppnat konto hos Avanza

Mina trading investeringar innebär att jag gör ganska små vinster procentuellt sett och courtage avgifterna blir därmed ganska höga i sammanhanget. Avanza har ett stående erbjudande där nya kunder som öppnar ett konto hos dem får handla gratis på Stockholmsbörsen så länge man har mindre än 50000 kr hos Avanza och gör mindre än 500 st transaktioner under 12 månader.

Mer information om Avanza Start. (Adlink)

Detta passar mig perfekt för att kunna testa mindre och snabba trading transaktioner utan att behöva tänka på courtaget. Jag startade ett konto nu i helgen och 20000 kr kommer att föras över under nästa vecka. Jag valde 20000 kr så att jag kan testa och lära mig under en längre tid innan jag når 50000 kr. Går det snabbt blir jag nog superglad för då har jag verkligen hittat ett system som fungerar.

Resultat April
Kapitalförsäkring: 134.311 kr
Depåkonto: 14.198 kr
ISK: 176.708 kr
Belåning ISK: -61.634 kr
Totalt portföljvärde: 263.583 kr
Likvider bankkonton: 151.809 kr
Toborrow: 16.000 kr
4Spar konto: 10.000 kr
Totalt värde: 441.392 kr

Insättning KF Februari: 2000
Insättning ISK Februari: 2000
Totalt KF + depå: 145.630 kr
Totalt ISK: 108.000 kr
Totala insättningar: 253.630 kr

Utdelning Mars: 738 kr
Utdelning 2017: 1290,5 kr
Total Utdelning 2017: 1290,5 kr

Trading

Bilia köpt 22/3-18/4 sålt 24/4 Förlust -913 kr (stop-loss gick igenom)
Provide IT köpt 18/4 sålt 24/4 Vinst 107 kr
Inwido köpt och sålt 24/4 Förlust -364 kr (stop-loss gick igenom)
Swedol köpt 19/4 sålt hälften 25/4 Vinst 401 kr
Provide IT köpt 18/4 sålt 25/4 Vinst 278 kr (sålt resten)
Swedol köpt 19/4 sålt 26/4 Vinst 959 kr (sålt resten)
Veckans exit resultat = +468 kr
Vecka 16: 2065 kr
Totalt April: 2533 kr

Jag ökade antalet trades under veckan där jag räknar med försäljningar under de närmaste veckorna. Just nu ligger de totalt sett på +/- 0 så vi får se hur de utvecklar sig.

Utdelningar April

Då jag har övergått till att sälja av ett antal av mina långsiktiga innehav har utdelningarna blivit mindre än planerat och det kommer troligen inte att se bättre ut resten av året. Portföljerna kommer som sagt bli mycket mindre och jag kommer att övergå till att handla mest kortsiktigt. Swedbank och Bilia utdelningarna tillhör egentligen 2 kortsiktiga affärer där Bilia gav en totalförlust medan Swedbank ännu inte är sålt.

Coca Cola 16 kr
Alm pref 42 kr
Sagax pref 100 kr
Corem pref 107,5 kr
Klövern pref 350 kr
Swedbank 1320 kr
Bilia 800 kr
Creades 28 kr
Öresund 19 kr
Totalt 2782,5 kr


Portföljerna

Här nedan ser du hur portföljerna ser ut idag. De flesta innehaven i ISK och KF, förutom investmentbolagen, är idag kortsiktiga trading innehav så de kan snabbt säljas och bytas ut till andra.

Kapitalförsäkringen April 2017
Investeringssparkonto April 2017
Depå April 2017


Sonens portfölj

Sonens portfölj fortsätter att växa sakta men säkert och ligger idag på strax under 6000 kr. Riktigt bra för en 7 månader gammal kille. Sonens portfölj kommer att innehålla innehav som jag tror på långsiktigt då uttag kommer endast att göras när han är runt 18 år gammal. Min andel av hans barnbidrag går direkt varje månad till portföljen och just nu är det bara Betsson som ligger på minus.

Sonens portfölj April 2017
Hur gick April för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag äger aktier i föreag enligt de skärmdumpar som du hittar i detta inlägg.

Bild från Pixabay.




2 kommentarer:

  1. Trist med smällen för de långsiktiga investeringarna men fint med många utdelningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Ihållande Investeringar. Jo det känns trist att jag blir tvungen att dra ner på de långsiktiga investeringarna men jag hoppas på att komma tillbaka när jag vet bättre om hur mycket som behövs för att köpa huset. Dock blir det troligen en mycket mindre summa.

      Radera