måndag 8 maj 2017

Veckorapport V. 18


Ursäkta den lite sena veckorapporten men med småbarn kan det ibland bli svårt att hitta en lucka. I slutet av veckan informerade frugan mig om att köpet av huset i Vietnam inte gick igenom och att jag inte behövde få ihop summan nu. Man känner sig nästan som en jojo när jag hela tiden förändrar investeringsstrategin och det eventuella husköpet gör det svårt att hålla en riktigt långsiktig sparhorisont.

Som det är nu lutar jag mig åt att ISK och portföljen hos Avanza (adlink) får bli mina kortsiktiga portföljer där jag försöker swingtrada för maximal avkastning och snabb likviditet. KF kommer jag att med tiden uteslutande ha långsiktiga innehav men då det när som helst kan bli dags att köpa ett hus kommer jag nog vänta med att bygga upp den för snabbt. Som det är nu räknar jag mina innehav i Betsson, Philly Shipyard, H&M samt investmentbolagen som långsiktiga innehav.

Trading

Annexin P. köpt 20/4 sålt 2/5 Vinst 154 kr
Kopparbergs köpt 25/4 sålt 2/5 Vinst 402 kr
BE Group köpt 27/4 sålt 3/5 Vinst 938 kr
SSAB B köpt 21/4 sålt 4/5 Förlust 2755 kr (stop-loss)
Swedbank B köpt 29/3-31/3 Sålt 4/5 Vinst 315 kr (sålde en tredjedel)
G5 köpt köpt 4/5 sålt 5/5 Förlust 625 kr
Totalt Förlust 1571 kr 

Förra veckans trading verksamhet gick inte särskilt bra då jag gjorde en exit förlust på 1571 kr. Det positiva är dock att antalet vinster var 4 mot förlusterna som var 2. Jag kan dra en lärdom av denna vecka med att se till att hålla förlusterna mindre i antal och storlek än vinsterna. SSAB B är ett exempel där jag borde ha lagt stop-lossen högre än vad jag gjorde. Jag skulle då ha tagit förlusten snabbare och kunnat använda pengarna till andra trades som förhoppningsvis kunde ha gett bättre avkastning.

Under veckan har jag kollat upp ett antal youtube filmer av Adam Khoo som jag tycker förklarar trading på ett enkelt sätt. Det som jag ska försöka implementera nästa vecka är att hitta trades där jag lägger stop-lossen så att jag max kan förlora 1% av det totala portfölj värdet med varje trade. Kursmålet ska då vara så hög så att jag får en uppgång som är dubbelt så hög som den risk jag tar. Ex. tar jag en trade där kursen ligger på 100 kr/aktie kan jag lägga stop-lossen på 95 kr och exit målet på 110 kr eller mer. Adam Khoo förklarar denna riskhantering på ett mycket bättre sätt än vad jag har gjort här.

Jag har hitills mest testat olika sätt att investera och jag börjar luta mig åt att Swingtrading fungerar bäst för mig då jag kan ligga med positioner under flera dagar eller t.o.m. månader. Jag har läst på om teknisk analys och kommer att försöka använda mig av det tillsammans med fundamental analys inför framtida swingtrades.

Hur gick förra veckan för er?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Kopparbergs, SSAB, Swedbank, Betsson, Philly Shipyard och H&M.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar