fredag 21 april 2017

Veckorapport V.16

Veckan som gick var nog en av mina bästa veckor på aktiemarknaden i år. Många av mina innehav gick upp och ett flertal gick från minus till plus igen. Jag har även jobbat på med mina trading positioner och fick 2st lyckade exits och en som inte gick så bra. Mer om min trading kommer längre ner i detta inlägg.

Som jag skrev i min förra veckorapport kommer jag att använda mig mer och mer av stop-loss funktionen för att säkra vinster och minimera förlusterna/nedgångarna i portföljerna. Under veckan såldes mina mindre innehav i Evolution Gaming, Fingerprint Cards och Millicom pga de nådde stop-loss nivån. Fingerprint Cards blev en rejäl förlust och jag tror att jag borde ha kunnat minimera förlusten om jag hade haft en stop-loss order inlagd men istället blev det nu en förlust på åtskilliga tusenlappar. De andra två aktierna gav en riktigt bra exit vinst och hade fina uppgångar procentuellt sett men tyvärr var positionerna lite för små för att kunna göra några större avtryck på portföljen.

Tyvärr kom ingen utdelning denna vecka men under nästa vecka borde jag få utdelningar från bla Bilia och Creades. Utdelningarna kommer att bli mindre än vad jag har budgeterat för men min förhoppning är att tradingen ska kunna väga upp istället.

Trading

Följande trading exits gjorde jag under veckan.

JLT Mobile köpt 22/3 sålt 18/4 Vinst 2016 kr
Provide IT köpt 13/4 sålt 18/4 Vinst 229 kr
BIMobject köpt och sålt 21/4 Förlust -180 kr
Veckans exit resultat = +2065 kr

Nu är inte allt frid och fröjd speciellt med tanke på de tradingpositioner som jag fortfarande har aktiva. Samtliga aktiva positioner förutom Swedol ligger nu på minus men jag hoppas såklart på att de ska nå mina mål under nästa vecka eller inom någon månad. Aktiva trading positioner har jag bla i SSAB, Swedbank, Bilia, Kitron mm.

När det gäller BIMobject försökte jag ta rygg på IT4ever på shareville men det gick inte som tänkt. Jag fick notisen att han hade gjort ett köp, då tänkte jag att jag ska vara snabb och lade en order som gick igenom direkt. När min order gick igenom började kursen krympa nedåt och plötsligt såg jag att IT4ever hade sålt sina aktier med vinst på råge. Jag hade inte varit tillräckligt snabb på att sälja och gjorde därmed en förlust på 180 kr när jag väl gick ur. Här fick jag lära mig en liten läxa - ta in rygg på någon, speciellt daytraders som konstant kollar kursen.

Trading positioner är för mig kortsiktiga placeringar där målet är att realisera vinster på mellan 4 och 10%. Detta kan ta några dagar till några månader men jag har alltid en fast stop-loss order så att jag drar mig ur positionen om förlusten skulle nå ner en viss nivå. Förhoppningen är såklart att göra fler vinster än förluster och att total resultatet ska bli klart mer än vad min långsiktiga portfölj klarar av att avkasta. Då jag även arbetar heltid kommer jag troligen inte hålla på med daytrading utan för mig gäller lite längre tradingperioder. Når jag dock upp till min målkurs under samma dag så kommer jag såklart ta hem vinsten.

Eventuellt kommer jag att styva om i mina två koton (KF & ISK) så att mina långsiktiga innehav ligger i KF medan ISK blir mitt tradingkonto. Detta är inget jag har beslutat så idag ligger innehaven liten blandat mellan portföljerna.

Hur gick veckan för er?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i JLT, Swedol, SSAB, Swedbank, Bilia, Kitron, Provide IT.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar