måndag 19 juni 2017

Ny Strategi

Många av er som har följt min blogg har nog märkt att min strategi har förändrat sig markant mot den jag hade när jag startade bloggen. Från början var det tänkt att jag skulle köpa stora stabila företag, lägga i byrålådan och casha in på utdelningarna som skulle komma år efter år. Tyvärr verkar det som att min personlighet inte tillåter en extrem långsiktighet och jag har de senaste veckorna allt mer gått över till kortsiktig swingtrading. Dock tror jag fortfarande helhjärtat på att långsiktig investering är ett säkrare alternativ än kortsiktigt så min plan är att i fortsättning göra båda - investera både långsiktigt och kortsiktigt.

Med detta inlägg kommer jag därmed att lägga upp min nya strategi och den är uppdelad på tre strategier.

1. Investmentbolag

Mål: 10% avkastning per år
Jag har tidigare skrivit om min strategi om att varje månad investera 2000 kr i 4st investmentbolag och denna strategi kommer att ligga kvar. Här låter jag några av Sveriges bästa investerare göra jobbet för mig och jag tror att med årens gång kommer de att ge mig en avkastning som överstiger index med hästlängder. Som sagt kommer 2000 kr att investeras varje månad i investmentbolagen Öresund, Creades, Investor och Latour.

2. Långsiktiga portföljen

Mål: 10% avkastning per år
Här är tanken att hitta kvalitetsföretag som växer med vinst och som jag kan tänka mig äga i många år framöver. Det behöver inte vara stora bolag och de behöver inte ge utdelning men de bör kunna visa upp en historik av tillväxt med vinst tillsammans med en stabilitet. Då detta kan vara svårt att hitta kommer jag att ta det lugnt och söka nogrannt innan jag slår till och kallar ett bolag för långsiktigt innehav. Det kommer med andra ord att ta tid innan de långsiktiga innehaven börjar ta en större andel av kapitalet.

Innehaven ska ägas så länge inte det fundamentala förändras men de kan även säljas om det skulle komma någon investering som jag tror kan ge en klar överavkastning. Grundtanken är dock att de långsiktiga innehaven inte ska säljas så länge de följer den fundamentala planen.

3. Tradingportföljen

Mål: 3 % avkastning per månad.
Investeringssparkontot hos Nordnet och hos Avanza kommer att vara mina tradingportföljer där jag använda mig av swingtrading och i vissa fall daytrading. Swingtrading kan ske under någon dag eller upp till flera månader medan daytrading sker endast under en dag och ofast på bara någon timme. Daytrading kräver att du alltid har koll på kurserna så det är inget som passar mig riktigt än då jag har en heltidsanställning.

När jag gör en trade ska jag alltid skriva ner en fast målkurs och stop-loss.
Stop-lossen ska vara satt så att en eventuell förlust är max hälften av den beräknade vinsten. Målkursen ska därmed vara satt så att den potentiella vinsten blir minst dubbelt så stor som den potentiella förlusten.
Om Stop-lossen för en trade går igenom får förlusten vara max 1% av det totala portfölj värdet.

Målet med denna strategi är att minimera förlusten om aktiekursen skulle gå åt fel håll. Skulle jag bara få rätt 40% av fallen så kommer jag ändå att tjäna pengar då den potentiella vinsten alltid ska vara dubbelt så hög som den potentiella förlusten. Målet är dock att få rätt minst 50% för att öka.

Investmentbolagen och de långsiktiga innehaven kommer alla att ligga i kapitalförsäkringen på Nordnet men i detta konto kommer jag även att hålla på med kortsiktiga affärer när det finns pengar som tillfälligt inte används för långsiktiga innehav.

Jag har nu även ändrat på min sida för Strategier och Mål.

Jag ska i framtiden försöka skriva om ett eller flera tradingcase där tanken är att ni kan följa när jag köper till vilken kurs och när jag säljer samt diskussioner om vad som gick rätt eller fel med caset.

Vad tycker du ska jag skriva om enskilda tradingcase?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Öresund, Creades, Investor, Latour.

Bild från Pixabay.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar