torsdag 31 maj 2018

Traction ser attraktiv ut


Jag har under året gått över till att mer och mer investera i investmentbolag och planen är att fortsätta i denna bana. Investmentbolagen ska ta en stor del av min portfölj och jag vill att de ska uppgå till minst 50% av min portfölj eller helt mer. Detta kommer såklart ta lite tid då jag har fallit lite på villospår med mina mer kortsiktiga investeringar i Gamestop och Global Gaming.

Tidigare har jag investerat ganska bra i Investor, Öresund, Latour, Creades och speciellt Svolder som just nu börjar bli mitt största innehav. Det finns dock fler investmentbolag som jag gillar och ett är Traction som jag kollat på många gånger under årens gång men aldrig kommit till ett köp. De senaste åren har de handlats nära eller över substansvärdet men på senare tid har kursen gått ner en bra bit under substansvärdet och idag ligger rabatten på hela 17% enligt Ibindex.se.

Traction är ett familjeägt investmentbolag (familjen Stillström och närstående kontrollerar hela 95,2% av rösterna och 89,9% av kapitalet) som har ett antal aktiva och noterade innehav, några mindre innehav i onoterade företag och en enorm kassa.

Jag skulle nog klassa Traction mer som ett förvaltningsföretag än ett investmentbolag då de verkar vara väldigt restriktiva med sina investeringar och kan vänta många år på att rätt affär ska komma. De har haft en enorm kassa under många år och jag får känslan av att de inte kommer att göra några allt för stora investeringar i detta börsklimat. Kassan och räntebärande investeringar utgör hela 45% av substansvärdet och Traction har valt att mer erbjuda finansiella tjänster med sin kassa än att göra fler långsiktiga investeringar. De erbjuder olika finaniella tjänster som ex. garantera nyemissioner, ankar investeringar, lån och annat till företag som är under rekonstruktion eller omvandling.

Annons:

De finansiella tjänsterna ger dock ganska liten avkastning, speciellt i det lågränte läge som vi har nu. En fördel med den enorma kassan är såklart att de har stora muskler att göra fina investeringar om det skulle bli en större nedgång på marknaden. Detta är något de gjorde 2008 och tjänade fina pengar när många börsbolag hade extremt låga värderingar men tyvärr sålde de dessa innehav lite för tidigt.

Historiskt sett har de gjort många lyckade investeringar och de kommer troligen att klara av att hitta fina investeringar i framtiden också men jag misstänker att det kommer att ta lång tid innan vi ser några större investeringar. Förväntad avkastning kan därmed vara svår att sia om i detta läge så för mig skulle en investering av Traction endast bli en liten del av portföljen. Jag har ännu inte bestämt mig för ett köp men ett beslut kan komma när som helst.

Traction är storägare i bla BE Group, Drillcon, Duroc, Softronic, OEM International, Hifab group och Nilörngruppen. Detta sista bolaget äger jag redan idag och står för 5,8% av min portfölj och i och med att Nilörngruppen är ett av Tractions största innehav så kan man nog säga att jag redan följer Tractions investeringar en aning. Jag har ju också en väldigt stor andel i kontanter. :)

Jag skulle gärna vilja ha lite mer input om Traction kan vara en bra investering eller inte så skriv gärna en kommentar här nere om vad du tycker om bolaget.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Latour, Svolder, Investor, Öresund men inga aktier i Traction.

Bild från Traction.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar