söndag 6 maj 2018

Köper Latour med fin rabatt

Detta inlägg är sponsrat av Avanza och innehåller annonslänkar.


Latour har länge handlats med premie jämfört med substansvärdet men senaste veckorna har det skett en markant förändring och idag handlas bolaget med en rabatt på hela 9,79%. Detta är riktigt lågt och detta är nästan den största rabatten Latour har haft den senaste 2 års perioden.

Som högst har premien mot substansvärdet varit 24,21% de senaste 3 åren och rabatten 21,34% om man räknar på beräknat substansvärde hos www.ibindex.se. Rabatten nu är inte det lägsta de senaste 3 åren men den är dock väldigt lågt mot vad det brukar vara. Jag ser detta som ett stort köpläge och min plan är att köpa på mig fler aktier under nästa vecka så länge kursen inte sticker iväg uppåt igen.

Under förra veckan köpte jag på mig 10st Latour aktier á 91,95 kr samt 6st Creades för ca 274 kr och min plan denna vecka var att försöka utöka mitt Creades innehav men när jag såg att Latour rabatten hade blivit så stor ändrade jag på planerna. Jag kommer troligen att ta från belåningen för att finansiera mina Latour köp nästa veckan då jag inte kan tänka mig vänta till slutet av månaden då nästa insättning kommer.

Jag tycker Latour är ett riktigt fint investmentbolag som har gett sina aktieägare en formidabel avkastning under åren och min förhoppning är såklart att de ska fortsätta göra detta under många år framöver.

Några tidigare inlägg om Latour:
Långsiktig värdeutveckling Latour
Latours premie mot substansvärdet

Mer information om Latour hittar du hos Avanza. (annonslänk)

Vad tycker du om Latour?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i Latour och Creades.

Bild från Latour.

4 kommentarer:

  1. Tjenare!
    Jag tycker du gjort ett bra köp i ett bra bolag!
    Latour utgör 8% av min portfölj för tillfället.

    Mvh / K

    SvaraRadera
  2. Tjenare Koll på kontot!
    8-10% av portföljen borde vara ett bra riktmärke för ett så bra bolag som Latour. När man inte är värdens bästa stockpicker är det bättre att låta dem som har lyckats genom åren att göra jobbet åt en. :)

    SvaraRadera
  3. Fint inköp, du har lyckas bra och pricka både Latour och Creades, själv har jag köpt på högre nivåer. Men har även köpt lite medan kurserna har gått ner för att få ner mitt GAV!

    Kan du tänka dig att köpa ett investmentbolag utan substansrabatt eller med en premie?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Grundstrategin är att köpa lite då och då så GAV kommer att gå upp och ned med tiden. När bolagen värderas en bit under substansvärdet tycker jag det är dags att göra lite större inköp än normalt.

      Jag har flera gånger köpt investmentbolag med substanspremie som ex. Öresund, tidigare i Latour och Creades men jag föredrar att köpa när det är rabatt.
      Med och mer tänker jag låta investmentbolagen ta hand om mina investeringar då min stock picking har varit minst sagt dålig. ☺

      Radera