onsdag 2 maj 2018

Månadsrapport April 2018

Månaderna bara springer iväg och nu är det dags för April månads rapport. Största nyheten är att jag under April började mitt nya jobb och det känns som jag verkligen har kommit in i det nya arbetet och fått bra kontakt med mina nya arbetskamrater. Som jag skrivit om tidigare innebär mitt nya jobb att jag under 6 månader får lite mindre lön än vad jag hade innan men kommer att få högre lön efter provperioden. Det nya jobbet ligger nära där jag bor och jag slipper ca 2 timmars pendling som jag hade förut samt att det är mindre stress än tidigare.

April var äntligen en månad där mitt totala värde gick upp och totalt gick det upp drygt 9000 kr. Denna månad har jag börsen att tacka, där flera av mina innehav gick upp vilket är väldigt glädjande. Bäst har det gått för GameStop som jag köpte i mars och denna aktie har på kort tid börjat gå upp igen och hittills har den gett en avkastning på drygt 13%. Nilörngruppen har också återhämtat sig sakta men säkert från att ha varit på minus ett par tusen i början av året till att nu vara praktiskt taget +/- 0. Det har tagit tid för Nilörngruppen att återigen gå uppåt och här har det varit en lyckad strategi att vara långsiktig och inte sälja av när kursen började gå nedåt. Jag tycker att det är ett fint företag som är värt att äga långsiktigt och jag kommer troligen att fortsätta vara en långsiktig aktieägare men eventuellt sälja av lite om bolaget skulle få en för stor andel av portföljen.

Investmentbolagen har sakta börjat röra sig uppåt och ex. mitt innehav i Svolder står nu i plus och väger ca 7,2% i portföljen. Svolder är ett bolag som jag tänker äga under väldigt långsikt och att få upp andelen till strax över 10% av portföljen borde nog inte bli några problem. Svolder har varit väldigt duktiga historiskt sett på att ge avkastning till sina aktieägare och snittar ca 15% avkastning vilket är klart högre än vad index har åstadkommit.

Resultat April
Totalt portföljvärde: 146.047 kr
Likvider bankkonton: 258.165 kr
Toborrow: 0 kr
4Spar konto: 10.450 kr
Totalt värde: 414.662 kr

Insättning ISK: 4000 kr
Dala Energi + Golfstar + Sushirullen: 19.460 kr
Totalt KF + depå: 75.138 kr
Totalt ISK: 70.590 kr
Totalt Avanza KF: 20.000 kr
Totala insättningar: 185.188 kr

Mina portföljer hittar du nu i portföljsidan istället och här kan du följa hur de utvecklas live samt mängder med olika nyckeltal.

Jag ber också att få återkomma med utdelningarna i ett nytt inlägg lite fram för både min och sonens portfölj.

Sonens portfölj

Jag gjorde en första försäljning i år i sonens portfölj och det var SAS preferensaktien som fick lämna plats åt annat. Det har varit en riktigt fin avkastning på denna preferensaktie men när aktiekursen gick långt över inlösenpriset valde jag att sälja aktien. Han har under tiden även fått flera utdelningar så detta blev en lyckad investering.

Sonen har fortfarande nästan 900 kr att investera i portföljen och jag lutar mig åt att köpa in ett nytt investmentbolag, antingen Creades eller Latour.

Hur gick din April?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar