torsdag 23 augusti 2018

Tankar om Latour

Detta inlägg är sponsrat av Avanza och innehåller annonslänkar.

Latour är ett av de investmentbolag som jag gillar bäst och senaste veckan har aktiekursen gått upp riktigt bra. Bolaget handlas nu med en premie på drygt 2,65% enligt ibindex.se vilket jag ändå tycker är helt ok för ett fint bolag som Latour.

Latour förtjänar en liten premie då bolaget har gett sina aktieägare en väldigt fin avkastning över tiden och jag tror att de kommer att lyckas bra även i framtiden. De är likt Investor väldigt långsiktiga i sina innehav och äger en växande helägda industrirörelse. Latour har dock historiskt haft en klart högre avkastning än vad Investor lyckats med.

I oktober förra året valde jag att sälja mina och min sons aktier i Latour för drygt 115kr när premien låg på ca 20%. Jag tyckte detta var en alldeles för hög värdering och planerade då att börja köpa aktier i Latour igen när värdering kommit ner en bit. Efter några månader hade aktiekursen letat sig nedåt och jag började köpa aktier i Latour igen. Som det är nu tycker jag att Latour är fullvärderad och jag kommer nog att lugna ner mig lite med nya köp. Går kursen upp och når premier runt 15-20% kommer jag nog att börja sälja av mina aktier.

Jag tror dock på Latour och att de kommer att kunna ge oss aktieägare en väldigt fin avkastning under många år framöver men en liten avstickare ibland kommer jag nog göra igen. Min förhoppning är att denna strategi ska ge mig lite extra avkastning mot att endast köpa och låsa in aktierna i byrålådan.

Med information om Latour hittar du här. (Annonslänk.)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Latour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar