tisdag 28 augusti 2018

Min historik som investerare och strategi framåt

Idag är jag en 39 årig man som lever tillsammans med fru och 2 barn och jag har sedan 16 års åldern varit väldigt intresserad av ekonomi, pengar och börsen. Jag började tidigt att läsa årsredovisningar och tidningar som aktiespararen, di, svd m.m. och tyckte mig ha stor kunskap om börsen och aktier. Jag hade dock ganska litet kapital i börja och satsade mina pengar på stora bolag som Trelleborg och Volvo via en tjänst där man kunde satsa ex. 500kr på ett företag utan att behöva tänkta på hur många aktier det blev (jag har för mig att det var via aktiespararna).

Efter några år kom jag dock på nya tankar och behövde pengarna till en egen verksamhet där jag köpte och sålde begagnade tv-spel, så mina aktieinnehav såldes och jag låg då utanför aktiemarknaden. Något år senare blev det 1999 och jag som många andra slog upp ögonen återigen för aktiemarknaden men jag hade dock aldrig riktigt lämnat börsen då jag hela tiden fortsatt läsa nyheter och årsredovisningar. Extra mycket tyckte jag redan då om investmentbolagen men jag var ung då och tyckte att avkastningen var väldigt låg, 15% per år är ju ingenting! :)

Jag började istället köpa aktier i IT-bolagen så som de flesta andra gjorde vid denna tid (förutom kanske aktiestinsen och några till), det blev aktier som togo.com, spray.com, bure, O3 Games (dagens starbreeze) osv. Det var väldigt många bolaget som jag köpte och sålde dagligen och jag det värsta det året var nog deklarationen då varje transaktion behövde skrivas ner för hand - en stor lunta papper blev det. Penga mässigt gick det fantastiskt bra och på några månader hade jag som mest ett värde av mer än 500000 kr och då hade jag kanske satt in totalt 50000 kr i depån. En fantastisk utveckling men som du kanske anar tog detta slut ganska fort. Strax efter började den snabba och långa nedgången där många bolag gick omkull och förlorade mängder med pengar. Hur mycket har jag tyvärr ingen koll på då jag blev minst sagt deprimerad och övergav börsen helt. Nu när jag tittar i backspegeln tror jag dock att jag ändå inte förlorade några pengar under denna period då jag lär ha haft minst 50000 kr kvar i depån innan jag övergav allt. Då tänkte jag dock endast på att jag har ju förlorat en halv miljon och jag är på ruta 1 igen - jag som skulle bli miljonär innan jag var 25 år.


Jag övergav som sagt börsen helt efter IT-kraschen och satsade helt på vårt familjeföretag och mina kringverksamheter. Livet som egen företagare må vara kul men någon fritid har man inte och lönen är långt mycket mindre än vad den skulle ha varit om jag tagit ett jobb istället. Trots detta lyckades jag skrapa ihop ett kapital under årens gång och sparade dessa på ett vanligt bankkonto - på den tiden fick man trots allt några % i ränta. Sedan kom Finanskraschen 2008!

2008 var en krasch där det fanns många köptillfällen som kunde ha gjort de flesta av oss väldigt rika bara man köpte fina stora bolag och behöll dem i flera år därefter. Jag började köpa aktier när börsen hade gått ner under flera men det var nog inte de bästa köpen - det blev stora köp i bolag som New Wave Group, RNB, Haldex, H&M, Electra m.m. Problemet var dock att jag hade tydligen börjat köpa lite för tidigt och till vissa delar i fel bolag men jag fortsatte att köpa i bolagen under deras nedgångfas. Speciellt blev det väldigt många köp i RNB vilket visade sig vara en väldigt dålig strategi. Efter flera månader började börsen återigen att vända sig uppåt men jag började gör det man kunde göra sämst och det var att börja sälja av så fort jag hade en liten vinst - förutom RNB som jag sålde med en väldigt stor förlust. Haldex behöll jag dock ganska länge och 3-dubblade nog vinsten under denna period. Jag tjänade totalt kanske 100000 kr denna gång och ansåg att jag hade ändå gjort en helt ok affär i en av den moderna tidens största krascher. Jag behöll dock mina innehav i H&M och Electra som fick ligga kvar i portföljen - dessa två innehav gav under de följande åren väldigt fina utdelningar och även fina uppgångar förutom H&M:s svacka de senaste åren.

Jag hade sedan drygt 2010 slutat tänka på börsen då familjeföretaget började expandera och ännu mer av min tid krävdes till detta. 2016 fick jag nys om aktiebloggaren utdelningsstugan genom facebook och började läsa hans inlägg. Han och andra bloggare fick mig att tänka på andra banor och tänka mer långsiktigt i mitt aktiesparande. Det började bra men min iver att göra något gjorde att jag mer och mer gick över till swingtrading och daytrading med minst sagt dåliga resultat. Jag stoppade mig tvärt tack vare vissa bloggkollegors övertalande och började hösten 2017 att återigen gå tillbaka till den långsiktiga investeringsstrategin men med en liten förändring att investmentbolagen ska ta en väldigt stor grund av portföljen. Detta har nu pågått sakta men säkert och min förhoppning är att det ska fortsätta under många år framöver.

De sporadiska investeringar som jag har gjort de senaste 20 åren har minst sagt gett magert resultat och jag misstänker att som mest har jag tjänat 100000 kr under alla dessa år men hade jag istället systematiskt satsat på något av de större investmentbolagen hade det sett helt annorlunda ut. Investmentbolag har igenomsnitt avkastat ca 10% per år inklusive återinvesterad utdelning och använder vi oss av Z2036 sparkalkylator kan vi se att hade jag investerat 50000kr + 2000kr per månad i investmentbolag 1999 och bara låtit dessa bolag ta hand om mina pengar så skulle jag ha ca 1268000 kr idag. En summa som är klart mycket högre än vad jag lyckades med genom att försöka vara kortsiktig och göra många små affärer.

Som du kanske förstår av det jag skrev tidigare så är min strategi framöver att göra just detta, investera största delen av mitt aktiekapital i just investmentbolag och just nu ligger den månatliga insättningen på 4110 kr. Jag kommer även att fylla på med det som jag får extra från cashbacksidor, sidointäkter och eventuellt lite större insättningar om börsen skulle krascha igen.

Gör vi en liten kalkyl på detta - idag har jag 120000 kr och sätter in 4110 kr per månad i 20 år framöver med 10% genomsnittlig avkastning skulle jag ha ett totalvärde på nästan 3 miljoner kr. Detta är en summa som helt klart skulle räcka för mig och min fru att kunna förtidspensionera oss när jag blivit 60 år och därmed kunna njuta av pensionärslivet lite längre tid utan att behöva göra för mycket avkall just nu.

Min strategi är dock inte att bara köpa och låta dem i byrålådan utan planen är att köpa investmentbolag som värderas en bit under sitt substansvärde och sälja om det skulle värderas en bra bit över sitt substansvärde. Vidare görs köpen månadsvis vilket gör att jag fördelar mina inköp under året och kommer att köpa både billigt och dyrt. Min förhoppning är att denna strategi ska ge en överavkastning mot att bara köpa och vänt och jag tror att strategin bör kunna ge en totalavkastning på ca 15% per år så tar vi uträkningen från ovan skulle detta innebära ett totaltvärdet borde då kunna bli 6300000 kr eller mer än dubbelt mot mitt första scenario. Små skillnader i % på avkastningen kan innebära stora skillnader efter många år men som vanligt gäller det att komma ihåg att historisk avkastning innebär inte att det kommer att bli så i framtiden också.

Så min förhoppning är att jag ska kunna avkasta igenomsnitt 10-15% per år och att på detta sätt trygga min pension med en stor förhoppning av att kunna trappa ner innan 60 år och sluta jobba helt efter 60. Vi får se hur detta kan gå - Jag får väl återkomma med en tillbaka blick om si och sådär 20 år.

Berätta gärna hur din strategi ser ut?

Lästips från bloggen:
MiljonMåls spartips
Månadsrapport Juli 2018

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Har följt dig ett tag, men aldrig lämnat en kommentar tror jag.

    Vad kul att läsa om din sparresa, den är verkligen full av lärdomar. Såna här genuina inlägg uppskattas!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Casette för din kommentar.
      Jo många misstag har det tyvärr blivit under livets gång och jag hoppas att jag slutligen har lärt mig av dem.

      Radera