lördag 21 september 2019

Cirkus Kinnevik


De flesta av har nog inte missat de senaste händelserna i Kinnevik men för er som inte har följt med i utvecklingen så följer här en liten genomgång.

Den 3:e Juni gick Kinnevik ut med ett pressmeddelande om att de skulle sälja en det av sitt innehav i Millicom och dela ut resten av aktierna till sina aktieägare. Samtidigt skulle den ordinarie utdelningen tas bort. Problemet med detta var att aktiekursen i Millicom störtdök och Kinnevik kunde inte lägre få tillräckligt mycket pengar vid en försäljning.

Den 13:e Juni kablade de ut ett nytt pressmeddelande om att de drar tillbaka allt det de tidigare skrivit den 3:e.

Månaderna går och inte så mycket mer sägs om Millicom men Kinnevik hinner med fler investeringar i Global Fashion Group, Livongo, Babylon och VillageMD.

Men så i måndags damp det ner ett nytt pressmeddelande och denna gång valde Kinnevik att sälja en liten del av deras aktier i Zalando. När jag läste detta tyckte jag att det var riktigt bra nyheter då Zalando står för en väldigt stor del av portföljen och riskspridning skulle då bli bättre.

Dagen efter kom det dock ut ännu större nyheter, nu vill Kinnevik dela ut hela innehavet i Millicom till sina aktieägare och stryper den ordinarie utdelningen. Riskspridningen kom därmed på skam då Zalando tar då återigen en väldigt stor del av portföljen.

För mig känns allt detta som en stor Cirkus och det ger inget bra förtroende för ledningen när de gör så stora förändringar. Det man kan säga är att de verkar inte vilja ha Millicom och de vill hellre satsa på nystartade entreprenör ledda företag inom onlinehandel, finans och hälsa.

Kinnevik är idag mitt näst största innehav i MiljonMåls Pensionsfonden så jag hade ett behov att ta det lugnt och bestämma mig vad jag ska göra med innehavet.

Stenbeck har historiskt varit väldigt duktiga på att starta nya företag som har vuxit till enorma företag och som har gett aktie ägarna stor avkastning. Ex. På företag som de har skapat är Comviq, Tele2, CDON, Millicom, Viasat och TV3.

Trots denna cirkus har jag fortfarande förtroende för att Cristina Stenbeck ska ge mig en fin avkastning på långsikt även om hon inte längre är med i styrelsen. Men förtroendet har dock minskat rejält och Kinnevik behöver verkligen visa att de vet vad de gör och kan göra bra affärer även i framtiden.

Jag har bestämt mig för att behålla mina Kinnevik aktier och inte sälja något just nu men allt beror på hur styrelsen och ledningen sköter sig. Millicom aktierna kommer jag också att behålla när de väl delas ut då det är ett fint bolag som ger en bra direktavkastning.

Det vore dock intressant att höra vad Stenbeck tänker göra med aktierna i Millicom då det ska ha en stor inverkan på mitt behålla eller sälja beslut. Det är en så stor utdelning så jag tycker att de för både Kinneviks och Millicoms ägare borde säga vad de vill göra med de utdelade aktierna.

Vad får jag då genom att behålla mina aktier i Kinnevik?

Jag får en stor drös aktier i Tele2, Zalando och en hel drös glödheta onoterade tillväxt företag till en stor rabatt. Till detta kommer jag att snart få en mängd Millicom aktier som kanske kan vara ett bra innehav i Pensionsfonden och ge mig ett fint kassaflöde i framtiden.

Då många innehav är onoterade kan det finnas övervärden som kan bli synliga vid framtida börsnoteringar eller försäljningar. I kapitalmarknadsdagen uppgav Kinnevik att de kommer att göra utdelningar när större försäljningar sker i framtiden.

Vad tycker du om händelserna i Kinnevik?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från www.kinnevik.se.

2 kommentarer:

  1. Cirkus är ett korrekt ordval. Det är pinsamt att se en så synnerligen oproffsig ledning. Jag skulle själv kunna styra Kinnevik och leda med högre förtroende, ändå är jag bara en vanlig Svensson.

    Skickade iväg mina Kinnevik när cirkusen startade i våras och jag får hela tiden kvittenser på att det var rätt beslut. Det återstår som du säger att se om de kan göra affärer ens.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Myntaren,

      De har verkligen en brant uppförsbacke att ta sig upp för men jag tror ändå att det finns fina övervärden i portföljen. Väljer dock att ta det lugnt nu i början och behåller tills vidare.

      Radera