torsdag 12 september 2019

Svolder billig igen?

Svolder är ett litet mindre rent investmentbolag som äger aktier i flera olika små- och medelstora företag. Aktiekursen har under året gått upp kraftigt efter nedgången i December men i Juli började kursen dala neråt igen från toppen på 135kr till dagens 106,4kr. Substansvärdet har dock fortsatt hålla sig högt och rabatten är idag hela 12% enligt www.ibindex.se.

Detta är en rabatt som jag tycker är riktigt bra och jag har de senaste dagarna fyllt på med fler aktier i Svolder och troligen lär jag fortsätta så länge rabatten håller sig hög. Trots att kursen har gått ner rejält sedan mitten av Juli är kursen fortfarande upp 23% sedan nyår och man kan kanske tycka att den har gått upp för mycket. Substansvärdet har dock gått upp mer och rabatten har därmed kommit till en hög nivå igen.

Jag har fortsatt att sälja av lite i Lundbergföretagen som fortfarande handlas med en stor premie och investerat det i bla Svolder.



Den historiska totalavkastningen för Svolder är hela 15% per år sedan bolaget startades 1993 vilket är riktigt bra gjort på en sådan lång historik. Jag räknar med att de ska kunna ge oss aktieägare en riktigt fin avkastning framöver också, speciellt under riktigt långsikt på ca 10-20 år. Beroende på rabatt och premie på aktiekursen kommer jag dock att köpa och sälja av aktier många gånger under denna period och min förhoppning är att detta ska ge mig en överavkastning mot att bara köpa och äga aktien.


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från www.svolder.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar