måndag 30 september 2019

Svolders bokslut

Det lite mindre investmentbolaget Svolder kom ut med sitt bokslut för 2018/2019 för ett litet tag sedan.

Man kan snabbt summera att året gick inte superbra för Svolder då substansvärdet backade med 0,1% inklusive reinvesterad utdelning men det gick dock bättre för aktiekursen som gick upp med 7,1%. Detta är dock fortfarande lägre än Carnegie Small Cap Return Index som gick upp 9,7%. Svolder brukar mäta sig mot detta index och har historiskt gett klart bättre avkastning än indexet.

Förklaringen till att aktiekursen gått upp mer än substansvärdet är att bolaget värderades med en stor rabatt tidigare och under året har denna rabatt minskat markant. Rabatten har dock den senaste tiden återigen ökat och ligger just nu på ca 12,5%.

Under året har Svolder sålt och köpt aktier för ca 975 miljoner kr och bla nettoköpt Elanders, Nordic Waterproofing och Lime samt nettosålt i Klövern, Platzer och Acando. Acando blev uppköpt medan det verkar som att Svolder vill dra ner på innehaven inom fastigheter.

Sedan start kan Svolder stoltsera med en totalavkastning på mer än 14% per år och det är helt klart en fin avkastning som de har gett sina aktieägare.



För er som älskar utdelning höjde Svolder sin utdelning till 2,15 kr per aktie från 2 kr vilket ger knappt 2% i direktavkastning. Personligen älskar jag att få utdelning men då utdelningen ändå ska återinvesteras så behöver den inte vara särskilt hög. Jag investerar i investmentbolag då jag anser mig vara en medioker investerare och låter därmed investmentbolagen göra mina investeringar åt mig så då kan de lika gärna ha kvar pengarna som delas ut i bolaget istället.

Svolders totalavkastning var inte särskilt bra under bokslutsåret men jag kollar hellre på långsikt och då har Svolder gett oss aktieägare en fenomenal avkastning. Jag tycker att Svolder är helt klart köpvärd just nu med ca 12,5% rabatt och jag kommer troligen att köpa på mig fler aktier den närmaste tiden.

Vad tycker du om Svolder?


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från www.svolder.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar