tisdag 23 januari 2018

Investor ökar utdelningen till 12kr

Idag presenterade Investor sitt bokslut för 2017 och visade ett helt ok resultat för ett så stort investmentbolag som Investor. Totslavkastningen blev 13% medan indexet SIXRX gick upp 9% vilket innebär att Investor gav 4% högre avkastning än index.

De flesta bolagen verkar gå bra förutom Aleris som fick sin värdering nedskriven med drygt 1 miljard. Aleris är ett bolag inom sjukvårdssektorn så jag tror att Investor kommer att lyckas vända skutan till det bättre igen inom de närmaste åren.

För oss utdelningsjägare så var väl dock den bästa nyheten att Investor väljer att höja utdelningen med 1 kr till 12 kr per aktie. En riktgt bra utdelningshöjning som jag hoppas på att de ska fortsätta med under många år framöver. De väljer dock att följa andra bolag och dela upp utdelning i 2 olika utdelningsdagar för att jämna till kassaflödet under året. Detta tycker jag är helt ok men det hade nog ändå varit lite bättre att få hela utdelningen i vår istället för att behöva vänta till hösten.

Uppdelningen av utdelningen i 2 eller flera gånger under året är något som är inne just nu så vi får nog räkna med att fler bolag gör samma sak framöver.

Just nu har jag 13st aktier i Investor och med dessa antal borde jag få 156kr i utdelning men jag räknar med att jag ska hinna löpa på mig fler aktier innan utdelningarna. Vi får se i slutet av året hur mycket utdelning jag lyckas få.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Investor AB. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar