måndag 30 juli 2018

Senaste veckans köp - Facebook


Som vanligt har jag fortsatt öka med aktier i investmentbolag och denna vecka började jag även köpa aktier i Kinnevik som jag tidigare inte har haft i portföljen. Min taktik med investmentbolagen är att sakta men säkert öka både i upp och nedgångar då jag anser att de är bättre investerare än vad jag är. Denna taktik ska försöka få mig att bli mer långsiktig och inte hålla på köpa och sälja allt för mycket. Detta innebär dock inte att jag helt slutar med att göra några mindre kortsiktiga affärer och investmentbolagen kan säljas av om premien för bolaget skulle bli allt för stort.

 

Ett bolag där premien har ökat markant den senaste tiden är Öresund och jag börjar anse att det är kanske dags att vikta ner eller sälja hela innehavet. Går premien ner igen eller om vi t.o.m. når rabatt så kommer jag såklart att köpa Öresund igen då jag anser att Mats Qviberg är en riktigt bra investerare att följa. Just nu ligger premien på nästan 14% (enligt Ibindex.se) och det känns som sagt lite väl högt för mig.

Förra veckans köp:
2st Kinnevik á 301,2 kr
2st Kinnevik á 302,2 kr
3st Investor á 379,4 kr
4st Facebook á $175,1

Förutom investmentbolagen gjorde jag lite av ett impulsköp i Facebook och tanken här är att det borde komma en rekyl uppåt igen efter raset i slutet av förra veckan. Min investering är kortsiktig här och det kan mycket väl gå åt pipan så jag har lagt en mental stop-loss på $160 och en målkurs på $200. Vi får se hur detta äventyr går.

Vad har du köpt under veckan?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.




7 kommentarer:

  1. Spännande med Facebookköpet.
    Jag är nog tveksam till det men hoppas det går bra. Men som du säger är det säkert inte helt omöjligt med en rekyl när den fallit så mycket så snabbt.
    Mvh Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Facebook köpet var nog lite av ett impulsköp och är ett kortsiktigt sådant. Hittills har det gått bra och fortsätter det upp bara lite till så kommer jag att sälja aktierna och istället köpa mer i investmentbolagen.
      Jag lade upp dig på min blogglista så att jag inte missar några av dina inlägg. :)

      Radera
    2. Kul att det verkar löna sig.
      Tack!
      Du finns redan i min lista ☺
      Mvh PB?

      Radera
  2. Låter som en bra strategi, det lönar sig att vara långsiktig.

    Och Öresund har ökat en del nu efter ha stampat på runt 130 ett bra tag, var rabatt ett kort tag. Men vi får se vad som händer.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öresund är ett bolag jag vill äga även i framtiden men premien är alldeles för hög just nu så jag står lite på sidan. På långsikt har den dock självklart en plats i min portölj och kommer att köpas in igen.
      Jag lade upp dig på min blogglista, ska bli roligt att följa med din resa i investmentbolagens värld. :)

      Radera
  3. Tjena Miljonmålet. Intressant sida. Jag lägger upp den på min bloglista! :)

    MVH
    myntaren.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren myntaren. Jag har nu lagt upp dig på min blogglista också. :)

      Radera