onsdag 18 juli 2018

Tankar om Industrivärdens Halvårsrapport 2018


Någon dag sedan kom Industrivärdens halvårsrapport ut och jag tänkte delge lite tankar om vad jag tyckte om den.

Totalavkastningen låg på -12% och i första glans kan detta tyckas vara extremt dåligt men det finns en förklaring till detta. I början av året låg substansrabatten för för industrivärden på strax över 5% men de senaste månaderna har denna substansrabatt ökat till nästan 20% vilket gör att totalavkastningen har varit så låg under första halvåret.

Substansvärdet har faktiskt gått upp med 2% vilket ändå kan anses som lågt men jämfört med OMXS30 som ligger på runt 0% så är det ändå klart bättre än index. Inte fantastiskt bra men ett ok får jag ändå ge det.

Industrivärden brukar jag kalla för börsens tråkigaste investmentbolag och de gör väldigt få affärer men de hann ändå med en försäljning av en del av deras innehav i SSAB. Denna försäljning inbringade 3,1 miljarder kr och sänkte skuldsättningsgraden till 7%. SSAB innehavet visade sig bli en riktigt bra investering och de fick en avkastning på drygt 100% sedan köpet. Trots försäljningen äger Industrivärden fortfarande 4,3% av aktierna samt 11,8% av rösterna i SSAB vilket nog gör dem till en av de största ägarna i bolaget. SSAB är idag en väldigt liten del av hela portföljen och står för endast 2% av värdet, största innehaven är idag Sandvik 23%, Volvo 20% och Handelsbanken som står för 19% av värdet. Ska det gå bra för Industrivärden så måste det även gå bra för de 3 sistnämnda bolagen men att ha 2 av Sveriges största industribolag samt 1 av Sveriges största banker som största innehav borde nog ändå anses som tämligen säkert.

Som sagt händer det sällan särskilt mycket i Industrivärden och de flesta aktieposterna har bolaget ägt i många många år. Industrivärden ger dock en väldigt bra riskspridning i mina investeringar tillsammans med en riktigt bra substansrabatt så som det ser ut idag. De har nu fått loss lite pengar och sänkt skuldsättningsgraden så det är inte omöjligt att det inom en snar framtid kan bli något köp i ett annat bolag.

Den höga substansrabatten i Industrivärden och andra investmentbolag gör att jag anser att ett köpeläge finns just nu. Ibindex.se har lagt upp ett nytt coolt verktyg som de kallar för "Relativ historisk utveckling" där man kan kolla upp vad aktiepriset borde vara nu om substansrabatten var likadan som ex. 6 månader sedan. Tittar vi på Industrivärden borde aktiekursen vara 190 kr om substansrabatten ska vara lika hög som för 6 månader sedan vilket indikerar en uppgång på drygt 5% från dagens 180kr eller 197 kr om vi tittar på hur det såg ut för 1 år sedan. Det finns alltså gott utrymme att aktiekursen ska gå upp utan att substansvärdet något.

Idag passade jag på att köpa på mig fler aktier i Industrivärden och det blev 28st aktier á 179,8kr vilket är en bit högre än mina tidigare köp men substansvärdet har dock gått upp ganska mycket de senaste dagarna så substansrabatten ligger ändå på ungefär samma nivå som i mina tidigare köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Industrivärden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar