lördag 22 september 2018

Köpt Lundbergföretagen


Jag fortsätter min planerade väg att köpa mer investmentbolag och idag köpte jag mina första aktier någonsin i Lundbergföretagen. Jag har alltid tvekat att köpa Lundbergföretagen då de har varit för defensiva för mitt tidigare sätt att investera med låga skulder och många fastigheter. Nu när jag har tänkt om till en mer långsiktig investeringsstrategi med en blandning av investmentbolag tycker jag att bolaget äntligen platsar i min portfölj.

Lundbergföretagen är enligt mig ett av de mest defensiva investmentbolagen på stockholmsbörsen men som ändå har gett sina aktieägare en riktigt fin avkastning. De lyckas ståta med en totalavkastning på 15,1% de senaste 15 åren och det är riktigt bra. Hade du investerat 10000kr för 20 år sedan i Lundbergföretagen hade du haft en förmögenhet på ca 137000kr och lyckats öka förmögenheten mer än 13 gånger din initiala investering. Detta gäller såklart om du har återinvesterat utdelningen genom åren.

Lundbergföretagen har som sagt en stor exponering inom fastigheter och dess helägda dotterbolag samt innehavet i Huvudstaden står idag för drygt 40% av substansvärdet vilket enligt mig kan vara en nackdel om det skulle komma en fastighetskrasch. Fastigheterna är dock väldigt lågt belånade så de bör kunna stå emot en nedgång mycket bättre än de flesta andra fastighetsbolagen. Vidare ingår följande bolag i portföljen (% inom parantes = innehavets andel av substansvärdet).

  • Industrivärden (18%) 
  • Holmen (16%)
  • Indutrade (9,6%)
  • Svenska Handelsbanken (6,25%)
  • Sandvik (6%)
  • Skanska (4,6%)
  • Husqvarna (4,3%)
Ett intressant läge är att en större del av substansvärdet ligger i Industrivärden som idag värderas med en substansrabatt på ca 18% medan Lundbergföretagen själv värderas med en rabatt på ca 6,6% vilket innebär att vi får två substansrabatter genom att köpa aktier i Lundbergföretagen.

Lundbergsföretagen är helt klart ett maktbolag och strävar efter att äga kontrollposter i de företag de investerar i. Ex. tycker jag att köpen i Industrivärden var en klockren maktaffär där Lundberg tog makten över en stor del av Sveriges största Industriföretag utan att behöva satsa allt på ett kort.

De har haft en formidabel historisk totalavkastning utan att behöva ta allt för stora risker så jag tycker att detta är ett företag som helt klart platsar i min portfölj, en portfölj som tiden ska viktas om till att till största delen bestå av investmentbolag. Företaget har länge värderats med en premie jämfört med substansvärdet men den senaste tiden värderas Lundbergsföretagen återigen med rabatt på just nu 6,65% vilket var det som vägde över för mig att trycka på köpknappen.

Totalt köpte jag 2st aktier och troligen kommer jag att göra många fler småköp framöver så länge jag kan köpa aktierna med rabatt.

Vad tycker du om Lundbergsföretagen?

Reklam
Casha in bonusar
Genom att klicka på mina värvningslänkar nedan så får du bonusar som gör att du raskt kan öka på din återbäringssumma från Cashbacksidorna. Med cashbacksidorna får du pengar tillbaks när du gör köp online.
Refunder - Du får 50kr när du köper för mer än 100kr genom Refunder.
Bonusway - ger dig 100:- i bonus när du har gjort dina första köp.
Cashbackshopping - Får både du och jag 25kr i bonus.
Mybonus - Du 50kr i bonus när du blir medlem och gör dina första köp.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.


Bild från Pixabay.

4 kommentarer:

  1. Håller med om Lundbergsföretagen. Fint bolag enda tråkiga är den låga direktavkastningen, men totalavkastningen är som du säger riktigt fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig direktavkastningen är i det lägsta laget men de har varit duktiga på att förvalta kapitalet så kanske är det en bra idé att pengarna får vara kvar i bolaget.

      Radera
  2. Hej Miljon mål.

    Lundbergföretagen känns tryggt på längre sikt. Min tro är att Fredrik Lundberg med familj kommer förvalta pengarna minst lika bra som mig själv på längre sikt. Idag handlas ju även investmentbolaget med en viss substansrabatt och även det är ju positivt.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Slimis.
      Håller med dig de har lyckats få en riktigt bra avkastning till låg risk och nu värderas de även med substansrabatt vilket är ett stort plus.

      Radera