måndag 17 september 2018

Sålt mina sista aktier i HM

Detta inlägg är sponsrat och innehåller annonslänkar från Avanza och Refunder.
Idag kom det flera nyheter om HM och slut summan av dessa nyheter blev ett rally som heter duga med en uppgång på 16,6%. Först dök det upp en nyhet om att försäljningstillväxen var på 4% under tredje kvartalet vilket var mer än dubbelt så högt som konsus (1,9%). Strax efter skriver Brittisk press om att HMs huvudägare Stefan Persson har kollat runt för att låna stora mängder pengar som skulle vara öronmärkta till att köpa på sig en ansenlig mängd aktier i HM eller rent av göra ett uppköp av hela bolaget.

Det var dock inte bara glada nyheter utan de skriver även att 4 av HMs största marknader har haft problem med logistiken och detta kommer att påverka resultatet vilket nästan känns som en vinstvarning. Senare på eftermiddagen dök det upp en nyhet om att försäljningen i Tyska klädbutiker gått ner med hela 17% under vecka 37 jämfört med förra året och detta är dåliga nyheter för HM som har en större del av sin försäljning i Tyskland.

Jag har ägt aktier i HM sedan 2011 och inkasserat fina utdelningar under alla dessa år men detta har tyvärr till stor del ätits upp av den stabila nedgång i aktiekursen som vi har sett de senaste åren. I september 2017 valde jag att sälja av en större del av mitt innehav för runt 215kr/aktie och i backspegeln var detta en bra affär. Jag behöll dock 30st aktier då jag alltid tyckt att HM är ett fint bolag och de borde kunna vända på skutan någon gång.

Idag lyfte dock kursen så mycket att jag valde att sälja av de 30 återstående aktierna för 141,8kr/aktie men vi får se om detta var ett smart beslut eller inte. Pengarna kommer troligen att investeras i investmentbolag men jag utesluter inte att jag någon gång i framtiden kommer att köpa aktier i HM igen.

HM är enligt mig fortfarande ett väldigt fint företag som tjänar bra med pengar men de har haft ökande problem under flera år nu och konkurrensen online har bara ökat och ökat. Jag tror dock att HM kommer att lyckas med omställningen men det kommer att ta tid och det kommer att kosta pengar så jag kommer att hålla mig utanför en liten stund.

PS: Nu kan du få återbäring på ditt onlineköp hos HM när du handlar via cashbacksidan Refunder. Du får 1,5% i återbäring och mitt tips är såklart att använda det du sparar till att investera i ex. aktier. Använder du min värvningslänk till Refunder så får både du och jag 50kr i bonus när du handlar för minst 100kr.

Vad tycker du om HMs nuvarande situation? Köper eller säljer du?

Mer info om HM hittar du här. (Annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.


9 kommentarer:

  1. Jag är glad för uppgången men köper inte mer ännu. Behåller och tror att jag är glad om många år. Fortsätter det blåsa positivt resten av året kanske jag ökar innehavet.
    Funderade i öppningen att sälja av lite men kom på att det inte är min investeringsfilosofi. Så jag sitter stilla i båten.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Pappa betalar?
      Jag försöker gå över mer och mer till investmentbolag så detta blev ett bra tillfälle att sälja av HM och istället ta in mer investmentbolag.
      Jag tror dock fortfarande att HM kan vända på utvecklingen och tjäna bra med pengar i framtiden men det kan ta tid.

      Radera
    2. Det låter som en bra plan. Investmentbolag är alltid bra.
      Tror också det tar tid men jag stannar och väntar ☺
      Mvh PB?

      Radera
    3. Behåller, varken köper eller säljer. Har sedan länge gjort ett val baserat på att jag tror att jag får en hygglig utdelning över tid oavsett om den sänks eller inte. Behövs en bra rapport där också resultat och marginaler går i rätt riktning igen innan det vänt på riktigt.

      Radera
    4. Tack för kommentaren Utlandsutdelaren.
      Utdelningen är riktigt bra och det var också den som delvis gjorde att jag stannade kvar som aktieägare så länge. Får de bara fart på försäljningen så kommer nog det mesta att ordna sig.

      Radera
  2. Ja, alla investeringar måste ju vägas mot om man tror att pengarna jobbar bättre på annat håll. Själv behåller jag det lilla antal aktier jag har i H&M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Minimalistspararen.
      Så är det och min plan är att låta förvaltarna i Sveriges investmentbolag göra jobbet åt mig.
      Min historik i aktieaffärer har varit minst sagt dålig så för mig är det nog bättre att investmentbolagen med bra historik får göra jobbet åt mig.

      Radera
  3. Oj, du sålde och jag gjorde århundradets klipp när HM stod som lägst.. Ska dock satsa mer på investmentbolag under 2019 precis som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det där med tajming har inte varit min starkaste sida. 🙂
      För mig är det bättre att låta investmentbolagen göra jobbet åt mig.

      Radera