torsdag 23 januari 2020

Backtrading Investor


Tidigare skrev jag om Investors bokslut 2019 och med detta inlägg tänkte jag köra lite backtrading av Investor aktien med hjälpa av Investors egna aktiekalkylator. Jag kommer att börja min backtrading 2007 så att jag får med finanskraschen och därmed ger jämförelsetalen en dålig början. I mitt exempel kommer jag att investera ett värde av 60000 kr per år (samma som jag tänker investera i pensionsfonden i år) och kalkylera hur mycket jag skulle ha haft idag om utdelningarna hade återinvesterats.

2007 - 294831 kr
2008 - 333585 kr
2009 - 408921 kr
2010 - 335009 kr
2011 - 308449 kr
2012 - 336289 kr
2013 - 239059 kr
2014 - 177373 kr
2015 - 131268 kr
2016 - 117070 kr
2017 - 102809 kr
2018 - 91671 kr
2019 - 86408 kr
Totalt 2962112 kr



Under 13 år har jag i detta exempel sparat 780000 kr och investerat hela slanten i Investor vilket skulle ha gett mig ett värde av nästan 3 miljoner idag. Detta är en magnifik värdeökning på endast 13 år och visar att långsiktig investering i ett så "tråkigt" bolag som Investor kan verkligen ge stora värden med tiden. Hade du investerat alla 780000 kr 2007 skulle du idag ha ett värde på 3,83 miljoner kr trots att du 2009 hade ett värde på endast 509112 kr. De flesta av oss har dock inte så mycket att investera direkt så ett kontinuerligt sparande ger enligt mig en riktigt tillfredsställande avkastning på långsikt.

I exemplet ovan har jag investerat alla 60000 kr i början av året men jag tror att med min strategi att istället investera månadsvis borde man kunna få ett bättre GAV och därmed bättre avkastning.

Genom Arbitrage handel mellan A och B aktien kan man ytterligare öka avkastningen med kanske 1-2% vilket med tiden skulle ge en ännu bättre avkastning. Läs gärna Slimis fina inlägg om hur man enkelt tjänar pengar på Arbitrage.

Sakta men säkert kan man bygga en förmögenhet genom att bara investera i Investor men inget är såklart riskfritt så jag fördelar mina pengar mellan flera olika investmentbolag som i sin tur äger aktier i 100-tals olika bolag runt om i världen, allt för att minimera riskerna och förhoppningsvis få samma eller bättre avkastning än ovanstående exempel.


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar