onsdag 22 januari 2020

Investors bokslut 2019


Idag innan börsens öppning kom så slutligen det första bokslutet från mina investmentbolag och det var det största av dom alla som rapporterade. När det gäller investmentbolag är det totalavkastningen inklusive utdelningen som är intressant och här lyckades Investor ge oss aktieägare en magnifik totalavkastning på 40% jämfört med index (35%) var det 5 procentenheter mer. 2019 var ett grymt bra år och 40% avkastning är ganska ovanligt så för att bättre se hur det brukar gå kollar jag alltid upp genomsnittsavkastningen under de senaste 20 åren. Här utklassar de även jämförelseindex och de senaste 20 åren har Investor gett oss en totalavkastning på 11,2% per år mot index 7,2% eller 4 procentenheter mer. Investor är verkligen en aktie att köpa och glömma bort.

Många ute bland bloggarna och Twitter är extra intresserade av vilken utdelning Investor tänker ge ut i år men även om det är roligt att få in slantar till kontot så anser inte att detta är viktigast. Det viktigaste är alltid hur stor totalavkastning bolaget ger oss under en lång tid och där presterar Investor verkligen. Utdelningen höjdes dock som vanligt med 1 kr till 14 kr (10 kr i Maj och 4 kr i November) vilket är en ökning med 7,7%. Direktavkastningen har dock tagit rejält med stryk pga den snabba substansvärdeökningen tillsammans med att utdelningen inte ökar i samma takt och idag ligger den på 2,6% vilket kan anses som lite väl lågt.

VD Johan Forssell ser en avmattning i ekonomin och Investor fortsätter att stärka likviditeten och balansräkningen vilket troligen är en bra idé när lågkonjunkturen kommer. Lågkonjunkturen kommer att komma någon gång men frågan är såklart när är det i år eller om några år framöver det är det nog ingen som vet men det är bra att vara förberedd. Detta är en av Investors paradgrenar att hålla sig starka med en stark balansräkning för att kunna stötta sina innehav när det blir storm i haven.


Investor brukar jag kalla för ett ganska tråkigt bolag då det inte händer så mycket under ett år och 2019 var ingen skillnad. Största händelsen var att Investor köpte på sig aktier i ABB för 4,3 miljarder kr och äger idag 11,8% av ABB. ABB står nu för 12% av Investors substansvärde och är näst största innehavet efter Atlas Copco. Patricia Industries gjorde också ett antal förvärv, sålde Aleris och EQT hade en väldigt lyckad börsintroduktion. Annars hände inte mycket mer i detta fina investmentbolag.

Investors aktiekurs ligger idag på en bit över 500 kr och den fortsätter att öka nästan dagligen, kanske vore det dags att göra en split för att attrahera fler aktieägare. Oavsett vad så kommer jag att fortsätta köpa aktier i Investor och behålla dom. Jag äger just nu 29st aktier i Investor och aktien står för drygt 16% av pensionsfonden med utdelningen på 14kr ska jag få totalt 406kr i utdelning under 2020 men då jag kommer att köpa fler aktier bör denna summa öka.

Vad tyckte du om Investors rapport.


Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Investor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar