fredag 17 januari 2020

Hur gick det målen 2019?


I februari förra året skrev jag ner 3st mål som jag strävade att nå till årets slut och med detta inlägg tänkte jag gå igenom hur det gick för dom.

  1. 110000kr i aktievärde
    Jag nådde precis målet och lyckades få ett aktievärde på 111673 kr om man räknar med alla mina depåer. Störst väger såklart pensionsfonden som avslutade året med ett värde på 91565 kr. Egentligen tycker jag att värdet borde vara högre med tanke på vilken värdeökning börsen gav men det viktiga är ändå att jag lyckades nå målet.
  2. 50000kr buffert
    Här lyckades jag riktigt bra och bufferten ligger nu på drygt 60000 kr, vilket är en summa som jag tycker är helt ok. 
  3. Vikt 85kg
    Här blev det ett misslyckande och jag väger nog närmare 90 än 85. Året började bra med dagliga sit-ups och armhävningar men något måste ha hänt och så blev det mindre och mindre tillfällen. Här måste jag klart rycka upp mig och börja träna och äta bättre.
Ekonomin gick som sagt riktigt bra men hälsan tog lite stryk. 2020 är ett nytt decennium och nu gäller det att ta mig samman och verkligen jobba för att nå mina mål. Mål som jag ännu inte har skrivit ner men bör hinna med det under de närmaste dagarna. 

Hur gick det med dina mål?

Gratis Aktiehandel (Annons)
  • Avanza erbjuder courtagefri (gratis) handel i aktier för alla nya kunder som har ett depåvärde på mindre än 50000 kr hos Avanza. Avanza var mitt första konto med courtagefri handel men nu ligger depåvärdet på drygt 42000 kr och därför kommer inga flera insättningar att göras på detta konto. Starta här en gratis ISK depå hos Avanza. (annonslänk)
  • Nordnet erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 80000kr. Jag har tyvärr varit kund hos Nordnet i många år så jag kunde inte ta del av detta erbjudande. Öppna ett gratis ISK hos Nordnet här. (annonslänk)
  • Degiro erbjuder gratis handel i aktier så länge depåvärdet är mindre än 1 miljon kr och här jag nyss öppnat ett konto och börjat köpa aktier. Max 5 affärer får göras per dag för att slippa courtage. Pappersarbetet för att starta ett konto här är extremt jobbigt men när det väl är gjort har det ändå fungerat ok. Appen och hemsidan ligger långt efter vad Nordnet och Avanza gör men för långsiktig investering fungerar det ändå ok. Jag använder mig av Avanza appen för att hålla koll på orderdjup och nyheter medan jag gör köpen i Degiro. Öppna ett gratis konto hos Degiro här. (annonslänk)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som är upplagda här.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att du fixade de ekonomiska målen.
    Vikten går att jobba på om det är viktigt. Låter ju ändå som att du inte är så långt ifrån målvikten.

    Mina mål gick riktigt bra 2019, men det beror på att börsen var så snäll.

    2020 mål som jag nyligen skrivit ner känns mer intressanta och jag tror de blir svårare att klara dem iår.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  2. Hej PB?
    Jo 2019 var nog året som de flesta av oss nådde målen. 2020 kommer att bli ett intressant år att se om investmentbolag strategin håller.
    Vi får se vad börsen bjuder i år.

    SvaraRadera