torsdag 19 januari 2017

Axfood förvärvar Eurocash

Jag läste morgon nyheterna och såg nyheten att Axfood förvärvar 49% av Eurocash. Förvärvet förväntas öka Axfoods resultat per aktie redan i år och jag tycker det är en riktigt fin expansion mot Norska gränsen.

Eurocash består idag av 8st butiker som omsätter drygt 1.2 miljarder kronor i den Norska gränshandeln. Företaget köper redan idag det mesta från Dagab som ingår i Axfood och i och med detta förvärv får Axfood även tillgång till försäljningen i butiksledet.

Som sagt tycker jag att detta är en bra affär för Axfood och då Axfood är ett av mina lite större aktieinnehav så är detta en extra rolig nyhet.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Axfood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar