torsdag 5 januari 2017

Fingerprint Cards tuochsensor på hänglås

Idag läste jag i DI att Fingerprint Cards touchsensor nu även finns i hänglås från BenjiLock och hänglåset kommer att börja säljas i slutet av detta år. Detta visar att det finns en framtid för Fingerprint Cards att implementera sin touchsensor i flera nya produktområden och vi vet ju redan att sensorerna kommer att komma i nästa generations bankkort och de säljs redan bra i datorer och annan elektronik.

Jag kan tänka mig flera områden som skulle fungera med touchsensorer eller som de t.o.m. redan har börjat sälja till:

  • Passagekontroller
  • Låsa upp dörrar
  • ID-kontroll
  • Hårddiskar/USB-minnen - den är låst tills rätt person trycker på sensorn.
  • Kameror
  • Röstläggning - ID-kontroll samtidigt som du lägger din röst helt automatiskt.
  • Kassaskåp
  • Låsa upp dokumentskåp.
  • Låsa upp elevers skåp i skolor,
  • Öppna foldrar/brev med sekretessbelagda dokument

Detta är bara några av mina egna tankar och jag har låtit min fantasi tänka fritt men det jag menar att framtiden för branschen är riktigt fin och jag kan inte tänka mig något annat än att Fingerprint Cards kommer att växa och visa goda vinster i flera år framöver. Som akiekursen är idag tycker jag att företaget är riktigt lågt värderat till 2016 års vinst och extremt lågt värderat till vinsten som väntas 2017 och framöver. Aktien har sakta men säkert börjat klättra uppåt efter December månads stora dipp och vi lär som vanligt få se flera ner och uppgångar under årets gång.

Fingerprint Cards är minst sagt ingen tråkig aktie men jag ser trots allt det jag skrivit ovan min investering som en kortsiktig sådan. Aktien är mycket mer volatil än det jag önskar i mina långsiktiga innehav men jag kommer troligen behålla den i några månader till.

Fingerprint Cards är idag mitt tredje största innehav och står för ca 14% av min total aktieportfölj.

Källa: Dagens Industri

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Fingerprint Cards AB.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar