måndag 2 januari 2017

Påbörjat preferensaktie köpen

Idag började jag mina köp till min nya preferensaktie portfölj och totalt köpte jag 4st aktier för ca 25000kr. De flesta preferensaktierna gick upp i kurs de senaste veckorna och jag har valt att inte investera allt på en gång utan vänta ut tills det blir en eller flera dippar.

Följande bolag köptes
Akelius Residential AB Pref
K2A Knaust & Andersson Fastigheter
Pref Klövern AB pref
SAS AB PREF

Jag har fortfarande 75000kr kvar att investera innan jag börjar belåna portföljen för att få igång hävstångseffekten och få ca 9-10% direktavkastning. Det kanske inte blir så jättemånga köp de närmaste dagarna men jag uppdaterar i bloggen när dessa sker. Jag letar nu även fler utdelningsföretag till min vanliga portfölj och har bla tittat på Bufab och AQ men har hittills endast skumläst rapporterna.

Idag kom även de 10000kr jag fört över till mitt nya 4spar (adlink) konto in på kontot och jag kommer inte att binda upp dem utan 6,5% ränta räcker gott och väl för de likvida medel som jag inte behöver använda på direkten. Synd bara att man endast får ta del av räntan efter nyår.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i  Akelius Residential AB Pref , K2A Knaust & Andersson Fastigheter Pref ,Klövern AB pref och SAS AB PREF. 

Bild från Pixabay.

1 kommentar:

  1. Hej! Har liknande ide som dig rörande preff portfölj. Du verkar ha något högre risknivå än mig dock. Kanske ska du kika på heimstaden och sagax D och Oscar pref B också. själv äger jag dessa.

    En annan fundering hur många preff aktier finns det som inte har exponering mot fastigheter? Har än så länge bara funnit volati i denna kategori, som lever upp till mina övriga kriterier.

    Mvh JFG

    SvaraRadera