tisdag 10 januari 2017

Köpt preferensaktier och GameStop

Igår var jag lite på köphumör och köpte på mig 30st GameStop aktier för USD 24,45 per aktie. Jag skrev tidigare i helgen om företaget som du kan läsa om här. Företaget verkar lågt värderat med ett lågt P/E-tal och en hög direktavkastning. Jag har inga planer på hur länge jag kan tänka mig behålla innehavet men något år kan det nog bli. Förhoppningsvis gör det ett bra sista kvartal som kan få upp kursen igen.

Jag köpte även på mig ett gäng preferensaktier till min preferensaktie portfölj och jag har nu investerat drygt 60% av de 100000 kr som jag satte in efter nyår. Nu när jag skriver detta inlägg såg jag att min kredit har blivit godkänd och därmed kan jag även börja bygga på min hävstångseffekt för att få en högre direktavkastning. Troligen kommer jag vänta med detta då jag ska försöka köpa in mig när någon av preferensaktierna dippar en aning.

Följande köptes till Preferensaktie portföljen
40st Balder preferens
30st Klövern preferens
10st Volati preferens
50st Pegroco Invest

Portföljen växer till sig sakta men säkert men det tar nog någon månad till innan den blir fullinvesterad. Sedan tillkommer såklart mina månadsinsättningar på 2000 kr så mycket kommer nog att hända här framöver.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. När detta skrivs äger jag aktier i GameStop Corporation, Balder preferens, Klövern preferens, Volati preferens, Pegroco Invest.

Bild från Pixabay.

3 kommentarer:

  1. Spännande med Gamestop! Jag visste faktiskt inte ens att det var ett noterat bolag. Hur ser du på framtidsutsikterna för bolaget? Som inbiten gamer vet jag ingen butik som är så avskydd som just Gamestop:/ Men det kanske bara är i Sverige dom dras med det?

    Vill absolut inte pinka på ditt inköp utan jag är bara nyfiken:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Gamestop butikerna är kanske inte de mest välbesökta men de har en plan på att diversifiera bolaget och har idag redan 1400 AT&T märkta butiker som säljer mobiltelefon abonnemang och andra digitala produkter/tjänster. Vidare görst många Gamestop butiker om till kombinerade spel/AT&T butiker. De satsar även på andra typer av butiker som kan ge bra resultat.

      Radera
  2. Blir intressant att följa din/dina portföljer 👍

    SvaraRadera