torsdag 28 december 2017

SkiStar nytt innehav

Detta inlägg är sponsrat av Avanza och innehåller annonslänkar.



Sakta men säkert håller jag på att fylla upp min lista med utdelningsaktier som jag ska investera i långsiktigt. Under Julhelgen har läst bloggar och kollat upp statistik från olika bolag och jag fastnade för SkiStar som jag anser kan bli en bra placering på långsikt. SkiStar ligger nu uppskriven i min lista på långsiktiga utdelningsaktier.

Bolaget har vuxit riktigt bra de senaste 5 åren och det finns flera saker som gör att jag tror att de kommer att kunna växa bra under flera år framöver och samtidigt ge en utökande utdelning.

  • Investeringen i St Johann i Österrike tror jag kan bli en riktig hit på några års sikt när SkiStar lyckas få upp intäkterna via mer underhållningstjänster och annat som inte erbjuds där nu men som finns i SkiStars Nordiska anläggningar. Jag hoppas på att detta är bara början till SkiStars framtida tillväxt ut i Europa.
  • 2019 kommer Åre att vara värd för alpina VM vilket borde ge en ökad kännedom om Åre och därmed en snabbare tillväxt för Åre. Åre ägs såklart av SkiStar.
  • Den nya flygplatsen Scandinavian Mountains som byggs Sälen och Trysil beräknas vara klar om ca 2 år vilket förhoppningsvis ska ge fler internationella kunder från Europa och Asien.
Igår köpte jag på mig en liten post aktier med i SkiStar på totalt 5st aktier och tanken är att utöka positionen under de närmaste veckorna. Det blir aktiekursen som visar om jag kommer att köpa på mig fler eller låta dem aktier jag ha vara. Håller sig kursen strax under 160 kr så är det fortfarande intressant att köpa på mig fler aktier annars avvaktar jag.


Under helgen låg aktiekursen på 155,5 kr och med föregående års resultat låg P/E-talet på 15,6 och direktavkastningen 3,5% vilket nog kan anses helt ok för ett växande företag. Jag räknar dock att de under innevarande år ska kunna öka vinsten till 11 kr/aktie samt udelningen till 6 kr och vi får då ett P/E-tal på 14,1 och en direktavkastning på 3,9%. Detta anser jag se klart bättre ut speciellt när jag tror att de ska kunna ha en bra tillväxt under flera år framöver.

Läsa även mina bloggkollegors inlägg om SkiStar:


Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i SkiStar.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar