fredag 29 december 2017

Ny sida för portföljen


Jag har idag flera olika konton hos Nordnet och Avanza och översikten mellan de olika kontona är minst sagt svår överblickat. Jag har därför skapat en nya sida som jag kallar för portföljen.

Förutom antalet aktier, inköpsvärde och dagens värde har jag lagt till vilken utdelning jag räknar med att jag ska få ut under 2018, direktavkastning, ackumulerad utdelning samt hur mycket utdelningarna har avbetalat min investering. Ska bli riktigt roligt att snabbt och enkelt kunna följa upp hur mycket utdelningar jag har fått samt värdet på hela portföljen.

 

Jag har under året gått från långsiktig investering till mer kortsiktiga investeringar och t.o.m. testat daytrading och detta gick katastrofalt dåligt. Jag har därför beslutat mig att gå tillbaka till långsiktigheten och under de senaste månaderna har flera kortsiktiga innehav sålts ut men fortfarande finns det ett antal kortsiktiga innehav. Dessa innehav kommer att säljas så fort jag hittar en exit kurs. Exempel på dessa innehav är Bull El, Genesis IT, Seafire capital. Det finns även några mindre innehav i gamla IT bolag som blev kvar efter IT-kraschen runt år 2000. Då jag inte har kvar mina inköpskurser som troligen ligger en bra bit över dagens kurs samt att de ligger i en vanlig aktiedepå har jag valt att inte sälja dem.

Min långsikiga strategi kommer att ta fart under 2018 då jag börjar sätta in 4000kr/mån som ska investeras i mer stabila utdelningsbolag och investmentbolag.

Kolla gärna in portföljen. Den är byggd med Google kalkylark samt automatisk uppdatering av aktiekurserna via Google Finance.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i de bolag som jag skrivit om ovan.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar