tisdag 7 mars 2017

Första utdelningen för Mars - Philly Shipyard

Äntligen har den första utdelningen för Mars månad kommit och det är från mitt nya Norska innehav i Philly Shipyard. Företaget delar ut kvartalsvis och för denna gång fick jag in 233 kr inkl. källskatten. Jag räknar med källskatten då jag räknar med att få tillbaka den inom något år. Sedan X-datumet för utdelnigen har jag köpt på mig fler aktier och idag har jag totalt 170st aktier i Philly Shipyard mot 105 st vid X-datum.

Philly Shipyard står idag för 8,3% av portföljen men jag kan tänka mig att denna andel ökar till 10-15% då jag ser detta bolag som en rejäl kassako. Företaget delar ut en ordinarie utdelning på strax över NOK 2 varje kvartal vilket betyder NOK 8 för helåret. Räknat på en aktiekurs vid NOK 60 så är detta en direktavkastning på hela 13,3% och utöver detta har de skrivit att de planerar att eventuellt ge ut en extra utdelning under året.

Extra utdelningar gjorde de två gånger under 2016 på totalt NOK 49 och kan till viss del förklara den långa nedgången från NOK 190 i Januari 2016 men inte helt. Företaget verkar ha dragits med i den generella nedgången för fartygs aktier vilket är lite konstigt då Philly Shipyard äger ett varv som bygger fartyg men äger inte själva fartygen. De har order som sträcker sig till 2019 (ordervärde USD 784), håller på att förhandla om fler kontrakt och är ett stabilt företag med stora vinster och har en tillgång till en stor kassa (USD 69 miljoner). Man kan jämföra kassan med dagens utdelning som låg på USD 3 miljoner så det finns mycket kvar att dela ut.

Mer info om Philly Shipyard hos Avanza. (Adlink)

Företaget är svåranalyserat då de endast redovisar intäkter, kostnader och vinster när ett fartyg har levererats till kund och därmed kan företaget under vissa kvartal visa stora vinster medan andra kvartal mycket lägre vinster.

Långsiktigt tror jag mycket på företaget och jag räknar med att Philly Shipyard ska dela ut pengar i många år framöver. Fortsätter de att dela ut pengar som idag så kommer min investering att vara återbetald inom 8 år även om de aldrig gör en extra utdelning igen.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Philly Shipyard.

2 kommentarer:

  1. Hej, har det inte kommit nå mer utdelningar sen Februari/Mars? Verkar inte ha kommit nån utdelning i Maj och ser inget på kommande händelser heller?

    Mvh
    Kris

    SvaraRadera
  2. De slopade utdelningen tillfälligt men nu när se har fått order på 4 container fartyg misstänker jag att de kommer börja med utdelningen igen.

    SvaraRadera