lördag 11 mars 2017

Veckorapport V.10

Veckan som gick var ganska lugn för mig och förutom köpet av fler Philly Shipyard aktier köpte jag även på mig 300st JLT Mobile aktier för 7,17kr/st. Philly Shipyard gav mig även månadens första utdelning och det blev totalt 233 kr inkl. källskatten (jag räknar med att den kommer tillbaks på kontot inom de närmaste åren).

JLT Mobile Computers AB

Som sagt köpte jag på mig en mindre post i detta företag då företaget under 2016 visade upp en hög omsättningstillväxt och en enorm tillväxt i vinsten. De räknar också med att under 2017 ska tillväxten fortsätta och jag tror att den kommer att göra det under flera år framöver. Med 2016 års vinst värderas företaget till P/E-tal 19 och ger faktiskt en direktavkastning på 2,1% vilket inte är dåligt för ett snabbväxande företag. Här hoppas jag på en fördubbling av aktiekursen inom några år och under tiden kommer jag att få ett antal utdelningar som självklart ska återinvesteras.

Läste även idag att styrelseledamoten Ola blomberg sålt 20000 aktier i bolaget för drygt 140000kr och detta är självklart igen bra nyhet men då jag tror att detta kan bli en riktigt bra investering för framtiden så gör det inte särskilt mycket för mig. Skulle kursen gå ner på måndag så ser jag detta som ett starkt köpläge. Skulle dock någon av storägarna börja sälja ut aktier då måste jag nog ta mig en skarp funderare och kolla närmare.

Mer info om JLT Mobile Computers AB hos Avanza. (Adlink)

ProvideIT

ProvideIT fortsatte sin långa kurs nedåt vilket inte ser så bra ut för värdet på mina aktier som idag ligger på -42% eller -3308 kr. Jag har under veckan analyserat företag lite närmare och tycker att bolaget är nu extremt undervärderat men har fått sitt förtroende skakat av de 2 huvudägarnas små försäljningar. Kvartal 3 blev ett ganska dåligt kvartal med ingen omsättningstillväxt och en nedgång i resultatet men ändå ligger resultatet per aktie fortfarande på 0,39kr för räkenskapsårets första 9 månader. Jag hoppas på att de kan nå 0,5kr/aktie för helåret och med dagens kurs på 7,55kr/aktie innebär det ett P/E-tal på 15,1.

Ett P/E-tal på 15,1 kanske kan anses helt ok och inte särskilt lågt men räknar vi bort bolagets enorma skuldfria kassa på 25 miljoner kr (3,77kr/aktie) så blir P/E-talet endast 7,5 och nu börjar det se riktigt lågt ut. Bolaget har sagt att kvartal 3 och 4 har påverkats negativt pga produktions problem men att de ska nu ha fixat till det och fått upp bättre kontroller. Vidare skriver de att expansionen gäller fortfarande långsiktigt och att de ska expandera utomlands (först Norge) och även köpa upp 1 eller flera bolag.

Då aktien verkar vara lite förhäxade just nu kommer jag att vänta ett tag till innan jag gör någon extra investering. Idealet vore om kursen gick ner till strax under 4 och jag skulle då kunna få hela rörelsen gratis när jag räknar bort kassan. Kanske för mycket att hoppas på men händer det så kommer jag nog köpa på mig stort och behålla under lång sikt.

Mer info om Provide IT hos Avanza. (Adlink)

Preferensaktie portföljen

Det hände inte så mycket denna vecka i preferensaktie porföljen och kurserna på aktierna har varit ganska stabila. Nästa vecka räknar jag dock med att jag ska få en mindre utdelning från K2A.

Jag har den senaste tiden läst flera blogginlägg och även kollat upp de kommentarer jag har fått angående mitt projekt och tyvärr måste jag säga att jag börjar vackla lite i min egen strategi. Något jag missade räkna med var att när räntan går upp kommer högst troligen även räntan på knockout lånet att också gå upp och det blir då riktigt svårt att nå upp till mitt mål om 9-10% direktavkastning. Under helgen och veckan som kommer ska jag försöka bestämma mig vad jag ska göra, om jag ska ändra strategin igen eller om jag ska ligga kvar.

Jag vill vara en långsiktig investerare och det kan vara så att preferensaktier kanske inte är det bästa utan att jag borde gå tillbaka till att enbart investera i stamaktier eller någon blandning av båda. Jag har även tänkt på att kanske följa mer vad investmentbolagen gör - Satsa långsiktigt i ett mindre antal aktier som jag tror på långsikt. Här tänker jag mer på Mats Qviberg Öresund och Warren Buffett såklart. Jag får nog ta mig min tid och staka ut vad som passar mig bäst och vad som kan fungera bäst på långsikt.

Skriv gärna en kommentar om vad du skulle göra i mina skor. Alla tips och kritik är välkomna. :)

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Philly Shipyard, JLT mobile, K2A preferens och Provide IT. Jag äger även aktier i Axfood som håller på att slutföra sitt uppköp av mat.se.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar