fredag 17 mars 2017

H&M behålla eller sälja?

Som ni kanske har märkt har H&M aktien inte haft en så bra utveckling under en lång tid nu och många bloggare som investerar långsiktigt börjar vackla och vela angående sina innehav. Bla Petrusko har skrivit om att börja sälja av sitt innehav.

Mina H&M aktier har jag ägt under många år och mitt första köp gjorde jag 2011 och sedan fyllde jag på med fler i mitten av förra året och idag har jag totalt 75st aktier värda drygt 17280kr. Mitt GAV ligger på 255,65kr så jag ligger fortfarande på plus 2,1% vilket måste anses som en väldigt låg avkastning på en drygt 6 årig investering. Under åren har jag dock fått ett antal utdelningar och här nedan finner du uträkningarna för dem.

2011 427,5kr
2012 427,5kr
2013 427,5kr
2014 427,5kr
2015 438,75kr
2016 438,75kr
Totalt 2587,5kr

Totalt har jag alltså fått 2587,5kr i utdelningar samt en orealiserad värdeökning på 356kr så avkastningen ligger idag på totalt 2943,5 kr eller 17% på investerat belopp. Denna avkastning är fortfarande väldigt liten då jag siktar på att ha en årlig avkastning på 10-15% så man kan lugnt säga att H&M har varit ett sänke för portföljen. Någon kassako har den heller inte varit då jag skulle ha fått mycket mer utdelning hade jag haft pengarna i ex. Electra Sweden AB.

Mer info om H&M hos Avanza. (Adlink)

H&M växer varje år men tillväxten blev verkligen dålig 2016 och vinsten gick ner några miljarder mot 2015, detta trots att butiksantalet har ökat markant under året. För att försvara H&Ms gamla värde krävs en klart högre omsättningstillväxt än vad bolaget har visat de senaste åren och det är därmed inte förvånande att aktien har gått ner. Resultatet 2016 landade på 11,26kr/aktie jämfört med 12,63kr för 2015 och jag räknar med att de borde kunna nå upp till 12kr/aktie under 2017. Kursen ligger idag på 230kr så det skulle innebära ett P/E-tal på 19,2 för 2017 vilket jag inte tycker är särskilt högt. Dock är bolaget inte värt ett mycket högre P/E-tal än 20 med den tillväxt som de har visat de senaste åren.

Jag räknar/hoppas dock med att de ska kunna fortsätta sin tillväxt saga och hålla en tillväxt på 10% och då får vi P/E-tal på 17,8 för 2018, 16,2 för 2019 och 14,7 för 2020. Ett P/E-tal på 20 borde vara normalt för ett företag som H&M och då borde företaget kunna värderas till 320kr 2020 om de lyckas öka vinsten med 10% varje år.

En värdering på 320kr/aktie på 3 år är fortfarande inte någon särskilt hög uppgång från dagens nivå och det finns säkert bättre investeringar på börsen.

Slutsats

Trots allt tycker jag ändå att H&M är ett stabilt företag som levererar tillväxt, om än låg tillväxt, Jag kommer därmed att fortsätta behålla mina H&M aktier och skulle kursen gå ner under 200kr så kan jag även tänka mig att fylla på med fler. Tillsammans med Electra är H&M mina kärninnehav där jag kan tänka mig behålla innehaven under väldigt lång tid. Utdelningarna från aktierna ska jag även återinvestera i samma bolag för att öka avkastningen på långsikt.

Äger du H&M? Har du tänkt köpa, behålla eller sälja?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i H&M och Electra Sweden AB.

Bild från Pixabay.

3 kommentarer:

  1. HM är verkligen en speciell aktie i och med att de levererat så bra tidigare att de har skyhöga förväntningar på sig. Jag ser min investering i HM (äger drygt 1000 st aktier) som en långsiktig investering och en chansning på valutamarknaden. När dollarn tappar till normala nivåer kommer HM att visa fin vinst.

    SvaraRadera
  2. Tjenare Aktiepappa!
    Tack för din kommentar. På långsikt tror jag att bolaget kan ge en bra utveckling så jag gör som dig och låter innehavet ligga. Ev. Fyller jag på med mer om den dippar ännu mer.

    SvaraRadera
  3. Jag behåller men det beror dels på att jag hela tiden har köpt till lägre värderingar och har ett GAV under 243 kronor och dels på att jag faktiskt bara är ute efter de fyra procenten i utdelning över längre tid. Om man är ute efter kurstillväxt som slår index är det uppenbart att H&M är ett dåligt val.

    Jag tror att de vänder skutan men det kommer ta några månader. Kontrakt sägs upp, omförhandlas mm. Persson har ju sagt att de har en plan för att agera och om de inte är gravt inkompetenta kommer de naturligtvis försöka skära i kostnaderna. Det i kombination med att investeringarna antagligen är något lägre jämfört med när man rullade ut e-handelssystemet gör att jag tror att det är sannolikt att företaget presenterar normala resultat inom 6-12 månader igen och aktien studsar över 245 kronor igen. Mer ska inte till.

    Därför köper jag lite pö om pö när aktien handlas med riskpremie för en YOC på över 4,25 procent.

    SvaraRadera