torsdag 30 mars 2017

Ny strategi

Det var inte länge sedan jag ändrade min strategi och det var mest pga mitt projekt med preferensaktie portföljen. Nu har jag valt att lägga ner det projektet och gå tillbaks till det som fick mig att återkomma till aktiemarknaden - sparande i utdelningsaktier.

I år kommer jag att sätta in 6000kr/mån varav 2000kr/månaden går till mina månadsinvesteringar i investmentbolagen Creades, Öresund, Investor och Latour som jag skrev mer om här. Övriga 4000kr kommer jag att investera att investera i aktier som ger utdelning och tillväxt på långsikt och därmed få tillgång till en ränta på ränta effekt som leder till ekonomisk frihet.

All utdelning kommer jag såklart att återinvestera i de aktier som jag anser vara lågt värderade vid tillfället. Preferensaktierna kommer jag att med tiden sälja av för att köpa andra aktier med utdelning där jag även kan ta del av värdeutvecklingen i verksamheten och aktien. Jag tror detta är bättre på långsikt istället för att satsa så stort på preferensaktierna. Projektet gav mig ändå en rätt så bra avkastning och jag har hittills fått drygt 4000kr i värdeökning/utdelningar sedan jag började köpa preferensaktier i början av året. Klart mycket bättre än vad jag lyckats få i kapitalförsäkringen som just nu ligger back ganska mycket.

Värdeökningar eller nedgångar är dock inte det viktigaste på långsikt utan det är utdelningarna som jag tycker man ska koncentrera sig på men det är klart att jag blir mycket gladare när aktiekurserna går upp istället för ner.

Annons:
160 kr rabatt hos Mat.se
Just nu får du 160kr rabatt på ditt första köp hos mat.se. Ange kod AFNYK160 när du går till kassan. Gäller endast nya kunder och på din första beställningen vid köp över 700kr. 


Min sida med Strategier och Mål kanske inte stämmer helt rätt nu när de flesta preferensaktierna kommer att säljas men jag tror att på några år kommer värdet av portföljen och utdelningarna att stämma med det jag redan har skrivit. Eventuellt kommer jag att göra en ny uträkning snart för att få något liknande en budget.

Jag försöker fortfarande hitta den strategi som passar mig bäst men jag tror att denna borde fungera bra över tiden. Det gäller bara att ha tålamod vilket jag ibland kanske inte har tillräckligt av så det är något jag måste jobba hårdare på. Med tiden borde jag kunna nå målet om ekonomisk frihet bara jag låter ränta på ränta effekten göra sitt jobb.

Hur ser din strategi ut?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Öresund, Creades, Investor, Latour.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar