söndag 5 mars 2017

Veckorapport V.9

Vecka 9 var en ganska händelselös vecka där inga köp eller försäljningar gjordes sedan jag skrev månadsrapporten men tyvärr gick flera av mina innehav ner under slutet av veckan.

Fingerprint Cards fortsatte sin resa söderut och ligger nu runt 46 kr och samma sak gäller Provide IT som nått den låga aktiekursen på 8,45 kr. Dessa två tyngde portföljen rejält mycket tillsammans med att ingen annan aktie visade någon särskild uppgång.

Philly Shipyard

Min nya investering i Philly Shipyard ligger just nu på minus 945 kr men här har jag egentligen räknat med att aktien kommer att ge tvära kast både ned och upp. Philly Shipyards första kvartalsutdelning borde dyka upp på måndag eller tisdag och det är utdelningarna som jag mest är ute efter i detta företag. Jag tycker att bolaget är extremt lågvärderat då det är ett ganska stabilt företag som ger stora vinster och stora utdelningar varje kvartal. Samtidigt räknar jag med att de kommer att dela ut en extra utdelning under året och när denna presenteras borde aktien ta ett rejält skutt uppåt.

Mer info om Philly Shipyard hos Avanza. (Adlink)

Preferensaktie portföljen

Denna portfölj tuffar på som vanligt men det blev inga transaktioner under veckan förutom månadsinsättningen på 2000 kr. Jag har lagt ett stort antal köp och sälj ordrar då jag tänkt försöka mig på långsiktig trading av preferensaktierna. Köpordrarna har lagts ganska lågt och säljordrarna ganska högt så det kan ta sin lilla tid innan något köp eller försäljning sker. Detta är helt enligt plan då det är utdelningarna jag helst vill ha medan tradingen bara är ett plus i resultaträkningen.

Läs mer om min nya trading strategi för preferensaktie portföljen här.

Annons:
160 kr rabatt hos Mat.se
Just nu får du 160kr rabatt på ditt första köp hos mat.se. Ange kod AFNYK160 när du går till kassan. Gäller endast nya kunder och på din första beställningen vid köp över 700kr. 

Nya inkomster

Sedan jag startade denna blogg i November har tanken alltid varit att även skriva om mina andra projekt för att tjäna pengar och få nya inkomster. Målet är att jag om 15-20 år ska ha semi passiva inkomster som når upp till minst 10000 kr men då detta måste ske i ett företag måste netto marginalen i bolaget nå minst 20000 kr i månaden.

Med semi passiva inkomster menar jag inkomster som ger pengar med minimalt jobb jämfört med ett vanligt arbete. Riktiga passiva inkomster klassar jag nog ränteintäkter och kanske även långsiktig aktieinvestering.

Jag håller just nu på att fila på en ny bloggserie om ett av mina projekt - Reasiten.se - som är en rabattkodsida. Jag startade egentligen denna sida för ett tag sedan men andra projekt kom i vägen och jag har inte gjort så mycket med sidan de senaste månaderna. Bloggserien kommer att gå in på hur jag har byggt upp sidan, vilka verktyg jag har använt mig av, hur jag marknadsför den och hur den gå ekonomiskt. Tanken är att jag kommer att skriva ett nytt inlägg varje månad så att både du och jag lätt kan se hur det går med hemsidan. Jag kommer att nogrannt skriva upp vilka intäkter sidan ger samt vilka kostnader den har.

Denna sida är inte särskilt passiv då det krävs att jag manuellt skriver in alla nya erbjudanden och rabattkoder men det är ändå en verksamhet jag kan bedriva hemifrån med ganska lite arbete när väl allt är igång. Gå gärna in och se vad du tycker om sidan och skriv gärna en kommentar om du har några tips, kritik, förslag osv.

Hur gick veckan för dig?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Philly Shipyard, Fingerprint Cards och Provide IT. Jag äger även aktier i Axfood som håller på att slutföra sitt uppköp av mat.se.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar