söndag 26 mars 2017

Veckorapport V.12

Veckan som gick var lite ojämn men slutade återigen på minus. Sänken under veckan var Gamestop som i fredags gick ner mycket utan att jag kan hitta någon nyhet om varför och vidare gick Electra, Philly Shipyard och JLT Mobile Computers ner. Angående JLT köpte jag på mig fler aktier i båda mina depåer då pengarna tog slut i kapitalförsäkringen. Långsiktigt tror jag att JLT kan vara en riktigt bra investering då de expanderar fint med bra vinster och fina utdelningar.

Under veckan kom det en utdelning från Axfood på totalt 360kr och denna användes till att köpa mer Philly Shipyard aktier. Helst skulle jag vilja köpa fler aktier i Philly men just nu är det slut på pengar i kapitalförsäkringen. Nästa vecka kommer månadens insättning och jag lutar åt att använda en större del av detta kapital till att köpa fler aktier i Philly Shipyard.

Öresund

Den senaste tiden har jag läst mycket om Öresund och helst skulle jag vilja köpa aktier i bolaget men då den handlas en bra bit över substansvärdet har jag valt att istället investera i några av bolagen som Öresund äger. Jag valde att köpa på mig några mindre poster i Bilia och Nordax som båda ser ut att vara ganska lågt värderade och ger en bra direktavkastning. Sedan tidigare har jag investerat ganska mycket i Catena Media som Öresund också äger aktier i. Om aktiekursen för Öresund kommer ner under substansvärdet kommer jag nog att investera direkt i investmentbolaget också. Ett alternativ skulle kunna vara att jag startar ett månadssparande i Öresunds aktier och därmed slippa och tänka på substansvärdet.

Mer info om Öresund hos Avanza. (Adlink)

Krigskassa

Jag får en känsla av att Börsen kanske är en aning högt värderad och jag håller på att skramla ihop en "krigskassa" så att jag har likvida medel när det blir en sättning på marknaden. Tillsvidare klassar jag mina preferensaktier som en del av mina krigskassa då tanken är att börja sälja av dem de närmaste månaderna.

Planer inför nästa vecka

Som jag skrev tidigare är planen att köpa på mig fler Philly Shipyard under nästa vecka men endast om kursen håller sig under NOK 60. Om JLT fortsätter att gå ner kommer jag att fylla på då nyckeltalen ser bara bättre och bättre ut ju mer aktien går ner och samtidigt sänker jag mitt GAV.

Vi får se hur de sista dagarna i Mars går så och förhoppningsvis återhämtar sig några av innehaven så att månadsrapporten blir en lite mer munter läsning.

Ha en trevlig Söndag och lycka till med investeringarna nästa vecka!

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Electra, Kopparbergs, Axfood, Catena Media, Philly Shipyard, JLT Mobile computers, Bilia, Nordax när detta inlägg skrivs.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar