tisdag 28 mars 2017

Månadssparande i Investmentbolag

Tidigare har jag skrivit om att jag läst mycket om olika investment bolag och speciellt Öresund och Creades. En plan har varit att ta rygg på bolagen och köpa mig in i några av bolagen som de redan äger. På detta sätt skulle jag slippa slippa betala ett övervärde mot substansen i bolagen. De flesta investmentbolagen äger dock även aktier i onoterade företag så detta skulle inte riktigt fungera till 100%.

Min nya strategi är att helt enkelt månadsspara i bolagen istället och därmed slipper jag tänka på hur substansvärdet är kontra aktiekursen och alla andra faktorer. Jag låter helt enkelt kända kapitalförvaltare med grymt bra track record att ta hand om en del av mina månadsinsättningar. Ca 2000kr kommer jag varje månad att avsätta till investmentbolagen och jag har valt 4st bolag att investera i långsiktigt, Öresund, Creades, Investor, Latour. Dessa 2000kr var tidigare ämnade för min preferensaktie portfölj där jag valt att lägga ner projektet. Istället kommer vissa preferensaktier att säljas av med tiden för att köpa in mig i andra kvalitetsbolag som ger bra tillväxt och en bra utdelning.

Planen är att utöka innehaven varje månad och låta dem växa tillsammans med utdelningar iform av pengar och iform av aktier i andra bolag. Jag tror att denna strategi kommer att ge mycket mer värde än att lägga pengarna i ex. en indexfond. Jag låter helt enkelt några av Sveriges bästa långsiktiga investerare göra jobbet för mig.

Öresund

Investmentbolaget under Mats Qviberg har haft en fenomenal utveckling de senaste 20 åren med smarta och långsiktiga investeringar. Förutom den ökända HQ kraschen såklart. På 25 år har de lyckats skapa en totalavkastning inkl. återinvesterade utdelningar på hela 9000% jämfört med totalavkastningsindex som gett 2000% under samma tidshorisont. Helt klart har detta varit en mycket bättre investering än vad de flesta fonderna har klarat av. Idag består portföljen av bla stora innehav i Bilia, Fabege, Oriflame, Catena Media, Nordax mm, Bolaget har en historik av att dela ut sina innehav samt att ge höga utdelningar till sina aktieägare. Med tiden kan därmed min egen portfölj utökas med nya innehav som delas ut av Öresund.

Creades

Efter HQ kraschen 2011/2012blev radarparet Mats Qviberg och Sven Hagströmer osams och valde att dela upp Öresund i två bolag. Sven Hagströmer tog då över det utdelade bolaget Creades och sedan dess har bolaget haft en fantastisk resa med fina värdeökningar för aktieägarna. 1000kr investerat i Öresund/Creades 1994 har vuxit till 35736kr medan samma summa investerat i SIXRX har vuxit till 12880kr.

Bolaget har idag en portfölj där Avanza väger starkt med en portföljandel på 35% och på andra plats kommer Lindab på 18%. Utöver dessa två finns även innehav i bla Note, Kriton och ett antal onoterade bolag. Jag tror att det finns fina övervärden i de onoterade bolagen och det finns alltid en chans att Creades väljer att dela ut en del av Avanza aktierna då de idag väger alldeles för tungt i portföljen. För något år sedan delade de ut ett antal Avanza aktier så chansen är stor att det kan hända igen.

Investor

Investor känner nog de flest till om och historiskt har Wallenbergarnas maktbolag levererat en riktigt bra avkastning för sina aktieägare. Här får jag andelar av några av Sveriges mest kända Industribolag som Atlas Copco, ABB, Electrolux, Ericsson, Astra Zeneca, Saab, SEB och många fler. Förutom börsnoterade aktier äger Investor även ett stort antal onoterade bolag som Mölnlycke, Permobil, mobilföretaget 3, vårdbolaget Aleris och många fler vilket kan betyda att stora övervärden finns i Investor.

Detta är ett maktbolag och de flesta bolagen har Investor ägt i många många år och är därmed ett av de mest långsiktiga ägarna på börsen. Historiskt sett visar detta att det är nog en bra idé att äga kvalitetsbolag under långsikt och inte hålla på och köpa och sälja så mycket.

Latour

Latour kan man nog klassa som ett maktbolag också där de vill äga en stor andel av bolagen de investerar i och säljer väldigt sällan. De flesta aktieinnehaven har de ägt i mer än 20 år. De är nog ett av de investmentbolagen som har lyckats bäst på börsen och sedan bolaget börsnoterades har de gett sina aktieägare en totalavkastning på totalt 85100% mot 4400% för SIXRX. Hade man investerat 1000kr 1985 skulle man ha ett värde idag på 851000kr - inte så dåligt måste jag säga.

Substansvärdet var vid årsskiftet ca 55,5 miljarder kronor varav de onoterade bolagen stod för ca 15 miljarder kr. Resterande värde ligger i portföljen med noterade aktier där Assa Abloy sticker ut som största innehav med ett värde på strax under 18 miljarder. Vidare äger Latour även kontrollposter i Securitas, Sweco, Fagerhult, Tomra, Troax mm.

Vad tycker du? Låter det som en bra plan eller tycker du att jag borde göra på något annat sätt?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Öresund, Creades, Investor, Latour.

Bild från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar