söndag 27 november 2016

Köpt Provide IT


Denna veckan bjöd inte på så många köp i MiljonMåls portfölj men det blev dock ett köp som verkligen inte stämmer med de sparkriterier som jag lagt upp tidigare. Jag köpte på mig 400st aktier i Provide IT för 13,85kr/aktie. Kursen ligger idag på 12,15kr så jag har tyvärr fått en kraftfull värdenedgång på bara någon dag. Min första tanke med köpet var faktiskt att göra en kortsiktig affär och köpa på spreaden (skillnaden mellan köp och sälj kurser) som låg på hela 1 kr/aktie men gick inte detta skulle jag behålla aktierna på lite längre sikt.

Ändring av sparkriterier

Jag vill börja med att säga att Provide IT är ett väldigt litet företag där risken är mycket större än mina andra innehav men också den potentiella uppgången är långt mycket större. Jag har i och med detta köp valt att ändra mina sparkriterier där jag nu kommer att tillåta investeringar i mindre företag där jag tror tillväxten kan bli stor men där risken även är klart mycket högre. Dessa företag behöver inte erbjuda utdelning nu utan kan använda vinsterna till expansion istället. Investeringarna i dessa "krydd" företag får uppgå till max 20-30% av det totala portföljvärdet.

Analys Provide IT

Föregående vecka hade jag fått upp ögonen för företaget och läst igenom de olika rapporterna. Provide IT är en mindre datakonsult som hjälper kunder med hemsidor för både stora och mindre företag. Företaget har vuxit snabbt och med en riktigt bra lönsamhet och de har gjort totalt 2st nyemissioner. Kassan är därmed sprängfylld och ska enligt ledningen investeras i expansion och köp av andra företag.

Företaget har vuxit väldigt snabbt från 1,2 miljoner kr i omsättning 2012/2013 till 12,4 miljoner kr 2015/2016 och 2016/2017 har börjat riktigt bra med första halvårets omsättning ökat från 4,5 miljoner till 6 miljoner samt vinsten från 1,4 miljoner till 1,9 miljoner. Vinstökningen har skett trots att resultatet belastats med 246 000 kr i noteringskostnader.

Den senaste nyemissionen slutfördes i november och bolaget fick då in ca 11,7 miljoner kr och kassan svällde då upp till ca 26 miljoner (enligt senaste kvartalsrapporten). Bolaget har knappt 2 miljoner kr i skulder vilket ger en nettokassa på ca 24 miljoner. Antalet aktier är ca 6,67 miljoner och därmed är nettokassan hela 3,6kr/aktie. Börskursen är idag på 12,15kr/aktie och drar vi av nettokassan så har vi 8,55kr/aktie kvar.

Jag räknar med att bolaget ska kunna göra 5 miljoner kr i netto resultat i år vilket är ca 0,75kr/aktie eller ett P/E tal 11,4 när vi drar av nettokassan. Jag tycker att det är riktigt lågt och 2017/2018 räknar jag med att resultatet kommer att gå upp till 1,3kr/aktie men P/E talet blir svårt att beräkna då det beror på hur mycket de använder sig av kassan till företagsköp.

I fredags skedde då något som inte var så bra. De största ägarna sålde aktier i företaget och det var en av de stora orsakerna till den stora kursnedgången. Enligt pressmeddelandet behövde de snabbt få pengar för att betala av privata skulder och försäljningen var bara en bråkdel av de aktier som de ägde. Detta kan såklart hända vem som helst och då de ändå äger en stor majoritet av aktierna i Provide IT räknar jag med att de kommer att fortsätta vara lika bra ägare som de varit tidigare. Framtiden får uppvisa vad de gör. Säljer de av mer aktier så kommer jag nog ta det som extremt negativt för företaget.

Plus och minus
+ Snabb expansion med bra lönsamhet.
+ Stark kassa och knappt inga skulder.
+ Ledningen äger stora andelar av företaget.

- Ägarna sålde just en liten del av sina aktier.
- Litet och ganska ungt företag.
- Ingen utdelning beräknas ges ut de närmaste åren.

Min plan är att fylla på med mer aktier om kursen skulle gå under 12kr igen och hålla aktierna på lite längre sikt. Som sagt detta innehav ska ses som en krydda i portföljen med mycket högre risk så vi får se hur det går.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Provide IT Sweden AB.

Bild från Pixabay.

2 kommentarer:

  1. Hej, hur är din syn på Provide It idag? Känns som den inte kan gå ner så mycket mer. Har själv en ganska stor position i bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att marknadens förtroende för företagsledningen är helt körd i botten och värdet på bolaget är extremt lågt just nu. Nettokassan ligger enligt senaste rapporten på 3,8kr/aktie och aktiekursen är idag på 7,7kr så idag betalar man 3,9kr/aktie för själva rörelsen som de senaste 3 kvartalen gjort en vinst på 0,5kr/aktie. Det kallar jag extremt billigt men för ett konsultbolag tycker jag det viktigaste är att man har fullt förtroende för företagsledningen och det kan jag tyvärr inte säga att jag har idag.

      Jag kan dock tänkta mig att göra några kortsiktiga trades i aktien eller om aktiekursen skulle nå nettokassan på 4 kr eller mindre så kommer jag nog köpa på mig rejält med aktier. Då får man ju själva rörelsen helt gratis.

      Radera