tisdag 22 november 2016

Stefan Persson handlar i H&M!

Läste igår en artikel om att H&M största ägare Stefan Persson köpt på sig mer aktier i företaget och det måste jag säga är ett gott tecken för aktien. Han har flera gånger tidigare köpt fler aktier i företaget när värdet varit lågt för att sedan se en riktigt bra värdeökning. Förhoppningsvis ska kursen komma över 300kr inom några veckor.

H&M är ett växande företag med en gedigen vinst men tillväxten har tyvärr avtagit med åren. Jag tror dock fortfarande att detta är en aktie som man kan köpa och kasta i byrålådan då den kommer troligen att värderas klart högre med åren. Den höga utdelningen gör så att ditt konto utökas med pengar årligen utan att du behöver göra något.

H&M är idag ett av mina största aktieinnehav och jag har ägt aktier i företaget under flera år. Värdeökning har varit medioker minst sagt men de stora utdelningarna år ut och år in har kompenserat väl för det.

H&M räknar jag till ett av mina kärninnehav men den står för en ganska stor andel av min totala portfölj. Jag har inte tänkt sälja några aktier utan denna är tänkt att ägas under väldigt långsikt eller t.o.m. för evigt. Jag kommer att istället framöver fylla på med andra företag som kan vara värda att äga under långsikt och som ger hög direktavkastning. Lite synd då jag hade gärna ägt ännu mer aktier i H&M men man ska ju såklart inte lägga alla ägg i samma korg.

Länk till artikeln:
http://www.di.se/nyheter/hm-agaren-passar-pa-nar-aktien-pressas/

Äger du aktier i H&M och vad tycker du om företaget?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i H&M.

Bild från Pixabay.

1 kommentar:

  1. Jag anser att H&M är ett väldigt fint bolag. Hade gärna haft aktien i portföljen. Men hade aldrig köpt på dessa nivåer. Den känns jättedyr och borde ner betydligt mkt mer innan jag trycker på köp.

    // Per Jakobsson

    SvaraRadera