lördag 19 november 2016

Volati IPO

Volati finns sedan tidigare noterad i form av Preferensaktier men nu ska de även börsnotera sina stamaktier. Som jag skrev tidigare köpte jag lite preferensaktier p.g.a. den höga utdelningen men jag måste säga att jag är riktigt sugen på att teckna mig för stamaktierna också.

Länk till sidan där du kan hämta Volatis prospekt.

Volati är ett snabbväxande konglomerat som växer genom förvärv av företag inom olika branscher som industri, handel mm. Deras förvärvsstrategi påminner lite om Warren Buffetts strategi om att köpa företag och behålla dem "för evigt" - vilket passar perfekt för en långsiktig ägare som mig. De har lyckats växa i en snabb takt med bibehållen och ökande lönsamhet så huvudägarna har visat prov på att de kan lyckas hitta bra företag att köpa och även att få dem att växa snabbt och lönsamt.

Priset på aktien är dock inte så särskilt lågt då den är satt till 58kr medan rullande 12-månaders resultat ligger på 2,28kr/aktie vilket ger ett P/E-tal på 25,4. Jag tror dock att resultatet för nästa år kommer att bli en bra bit högre och jag räknar då med 3kr/aktie vilket ger ca 19,3 i P/E-tal - klart bättre.

Företaget har som mål att dela ut 10-30% av resultatet men den kan helt utebli om företagsledningen tror sig hitta bra förvärv och för mig är detta helt ok då ledningen som sagt har en bra track record med att hitta fina och billiga företag att köpa in. Jag tror dock att en utdelning att ske redan 2018 och då med 1kr/aktie eller 1,7% i direktavkastning. Detta är lite väl lågt för en utdelningsjägare som mig men jag tror dock att Volati kommer att låta denna utdelning växa ganska mycket mer åren som kommer. Förhoppningsvis kan Volati bli som ett nytt Hexagon som växer snabbt organiskt och via förvärv men kanske inte ger så mycket i utdelning.

Som sagt inte det billigaste priset på aktien men jag kommer nog att teckna mig ändå p.g.a. den snabba tillväxten och att marknaden för IPOs är glödhet just nu och en snabb uppgång borde vi kunna få när aktierna kommer ut på marknaden. Sannolikheten att jag får några aktier är dock ganska liten då de flesta IPO:s blir lätt övertecknade. Vi får se hur det går. Får jag ingen tilldelning så kommer jag nog satsa mer på preferensaktierna som ger en riktigt hög direktavkastning.

Vad tycker du? Kommer du att teckna Volati?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Volati Preferens men har när detta skrivs inte tecknat några aktier i nyemissionen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar