lördag 5 november 2016

Välkommen till Miljon som mål bloggen!

Välkommen till min blogg om min väg till den första miljonen och förhoppningsvis några miljoner till framöver. Syftet med denna blogg är som en slags dagbok på mina finansiella placeringar och investeringar i nya verksamheter som ska ge mig och min familj semi passiva inkomster längre fram i livet.

Många skriver om passiva inkomster som att man inte behöver göra någonting för att få inkomster men själv tycker jag inte att detta stämmer. Oavsett vad du gör måste du göra någonting då och då - det kan antingen vara att reinvestera en utdelning till att bokföra och deklarera inkomster från en "passiv" hemsida osv. Så semi passiva inkomster passar mig bättre och då menar jag inkomster där det krävs minimalt med arbete förutom kanske i början med att starta verksamheten eller att ex. bygga upp en portfölj med aktier som ger utdelningar år in och år ut.

Jag började intressera mig av aktier redan som 18-åring och började då smått investera men för det mesta investerade jag i det som jag trodde skulle vara snabba klipp. Som du kan tänka dig blev det tvära kast mellan upp och nedgångar och efter IT-kraschen hade jag förlorat alldeles för mycket pengar för att fortsätta investera. Innan kraschen hade jag lyckats få till en portfölj på en bra bit över 500000kr (det var lätt att tjäna pengar då), ganska så bra för en 22-åring.  Men som sagt försvann detta ganska snabbt när det verkligen började dala nedåt.

Jag var ung och investerade i osäkra aktier varav många visade sig vara luftslott. För inte så länge sedan logga jag in igen på depån som jag fortfarande hade kvar efter kraschen och såg att jag ändå hade kvar ett värde på ca 15000kr där. Ganska så bra med tanke på att värdet några år efter IT-kraschen låg på knappt 1000kr. Här måste jag tacka Starbreeze (eller O3 games som det hette när jag satsade mina slantar) som står för den största delen av uppgången. Här nedan ser du hur depån ser ut idag:

OBS! Detta är inga aktier som jag har tänkt göra några följdinvesteringar på men då jag inte har någon aning och vad jag köpte dem för kommer jag troligen inte sälja dem. De kommer alltså att få ligga kvar i depån än så länge. 

Barsark holding är något som blev över efter en IT-fond som jag hade satsat 50000kr på och idag misstänker jag att värdet är någonstans mellan 0 och 0. :(

Flera år efter IT-kraschen kom jag tillbaks vid nedgången 2008 och investerade en slant som gav ett ganska ok plus men jag hoppade av börsen igen något år efter för att satsa på mitt egna företag.

Min nya strategi kommer att vara långsiktig samt koncentrerat på bolag som växer och delar ut pengar på lång sikt. Med långsiktigt menar jag minst 10 år men helst för evigt. Tanken är att kunna sluta jobba och driva en egen semi passiv verksamhet hemifrån och att de framtida aktieutdelningarna ska tillåta mig att gå tidigare i pension och ge mig och min familj en ekonomisk frihet att göra vad vi vill när vi vill.

Den depå som jag kommer att satsa på ser idag ut som nedan:


Portföljen är idag väldigt liten med endast 2 innehav, HM och Electra. Inom de närmaste dagarna ska jag flytta över 20000kr för att påbörja min nya investeringsstrategi. Jag kommer dock att vänta tills efter USA valet då jag misstänker att Trump bli segraren och då lär det bli en rekyl nedåt. Perfekt läge att köpa lite aktier. :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar