onsdag 16 november 2016

Preferensaktier vs Stamaktier

Jag har fått upp ögonen för preferensaktier och börjat inse att det kan vara en säkrare placering än stamaktier men med en klart mindre uppsida.

Vad är en preferensaktie?
En preferensaktie påminner mycket som att låna ut pengar till företag men det är uppbyggt som en aktie. Du får en förutbestämd utdelning som fungerar som en ränta men du får inte tillgång till framtida kursuppgångar eller eventuella utdelningsökningar som stamaktien kommer att eventuellt få.

Förutom utdelningen/räntan så ska man även tänka på inlösenpriset. Innan du investerar bör du alltid kolla upp prospektet och se hur och när ett inlösensförfarande kan ske av preferensaktien. Preferensaktier kommer med allra största sannolikhet att lösas in någon gång i framtiden så man kan inte räkna med att behålla dem på samma sätt som stamaktien.

Vi tar ett exempel A Group Of Retail Assets AB Pref (AGORA PREF) som när detta skrivs ligger på 267kr/preferensaktie, ger 5kr i utdelning varje kvartal vilket blir 20kr/år eller en direktavkastning på ca 7,5%. Detta är klart högre än bankräntan som t.o.m. börjar närma sig minus ränta och jag vill ju självklart ha ett plus varje år.

Skulle dock företaget vilja lösa in preferensaktierna måste de betala 500kr st vilket innebär att man får hela 233kr extra per preferensaktie - en rejäl uppgång. I detta exempel tror jag att ett inlösenförfarande är ganska osannolikt men man får ju fortfarande 7,5% i direktavkastning varje år som även kan återinvesteras varje kvartal.

En annan fördel med preferensaktier är om företaget skulle komma på obestånd så har preferensaktierna fördel med att få det som kan bli över vid exempelvis en konkurs och stamaktierna kommer därmed sist i ordningen.

Preferensaktier har dock mindre röstvärde än stamaktier och ger som sagt inget extra än det som redan är avtalat i prospektet.

Köpt preferensaktier
När detta skrivs har jag gjort en ganska stor investering i AGORA PREF på totalt 50st preferensaktier á 267kr eller totalt 13275kr. Jag ser detta som ett alternativ till bankkontot men självklart med högre risk/reward. Samtidigt köpte jag några mindre poster i Ferronordic pref och Volati pref.

Volati ska börsnotera sin stamaktie och på fredag kommer prospektet ut. Denna väntar jag nu ivrigt på och troligen kommer jag att teckna aktien. Volati är ett snabbväxande företag som gör detta med klart godkänt resultat på sista raden. Jag skriver mer om aktien när jag har hunnit kolla upp allt.

För mig är preferensaktier att föredra jämfört med obligationer eller bankkonto då det för det mesta ger mer ränta och det finns en uppsida om den blir inlöst. Var dock alltid nogrann med att kolla upp all fakta innan du gör en investering. Det är viktigt att det går bra för företaget idag och i framtiden så att de har råd att betala utdelningen och inte går i konkurs. Kolla även inlösenkurser så att du inte köper för mer än vad de kan lösa in aktierna för. De flesta preferensaktierna kan företagen lösa in direkt om de anser att de tjänar på det.

Stamaktier är dock valet för långsiktig investering då man kan köpa dem och slänga dem i byrålådan, ta del av alla framtida vinster, utdelningar mm. Preferensaktier kommer nog att få ta upp 20-30% av min portfölj men de kan snabbt omplaceras när jag hittar något företag som jag vill investera långsiktigt i.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering.

Bilder från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar