måndag 14 november 2016

Tankar om Millicom

I helgen har jag som vanligt sökt runt efter företag att investera i och såg att Millicom har gått ner ganska mycket - faktiskt mer än 50% på 5 år. För många år sedan var jag intresserad av att göra ett köp men den gången blev det något annat så jag tog mig nu tid att kolla upp varför aktien har gått ner så mycket.

När detta skrivs låg aktiekursen på 360 SEK.

Varför har Millicom gått ner?
- Millicom har tidigare varit en riktig tillväxt maskin men under 2015 har omsättningen inte ökat utan ligger t.o.m. på -0,2%. Detta är självklart inte bra för ett företag som kallar sig för ett tillväxtföretag inom emerging markets.

- Företaget har stora lån i USD vilket inte har varit så bra p.g.a. den starka dollarn som bara fortsätter att gå upp.

Det var de två stora sakerna som jag kunde hitta som förklarar denna stora nedgång men det finns säkert mer som jag inte har kunnat hitta.

Vad är då bra med Millicom?
- Företaget har Kinnevik som största ägare som alltid letar efter nya sätt att få tillväxt och Millicom borde ha all chans i världen att få upp tillväxten igenom genom att fortsätta med sin strategi att investera i content och få kunder att börja använda sig av smartphones istället = mer data.

- Om dollarn kommer ner till lite lägre nivåer tror jag att företaget borde klara av att göra en vinst på runt 500 miljoner USD och tar vi det gånger 8 blir det ca 4000 miljoner SEK eller 39,2 SEK/aktie (102 miljoner aktier). Detta ger ett P/E-tal på 9,18 vilket jag tycker är väldigt lågt.

- Varje år ger de ut en hög utdelning och enligt hemsidan ska de dela ut minst 2 USD eller 30% av resultatet per år. 2 USD x 8 = 16 SEK per år vilket innebär en direktavkastning på minst 4,4% per år. Dock har de utdelat 2,64 USD varje år sedan 2012 vilket ger en direktavkastning på ca 6%.

- Ett bra tecken för att ett företag kan vända är när dess VD investerar i företaget och den 8:e November köpte VD:n Mauricio Ramos på sig 12000 aktier och nästan dubblade sitt innehav till 27200 aktier. Detta är en ganska stor investering på ca 4,3 miljoner kronor och jag kan inte tänka mig att han lägger in så mycket pengar om han verkligen inte tror på företaget. Jag ser detta som ett starkt plus tecken.

Jag tycker att det positiva håller sig starkare än det negativa och jag har just köpt en mindre post i Millicom och kommer troligen att öka mer längre fram. Jag ser Millicom som en liten krydda i portföljen och är inte tänkt att ta en särskilt stor andel av portföljen.

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlöra delar eller hela din investering.

Bilder från Pixabay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar