tisdag 22 november 2016

Varför äger jag Electra?

Bild från www.electra.se
Electra Sweden AB står idag för en stor del av min aktieportfölj och det kan kanske tyckas konstigt då det är ett mindre företag vars verksamhet är inom den konkurrens utsatta hemelektronik branschen.

Svaret till varför jag har så stor andel av min aktieportfölj i Electra är att jag för flera år sedan ägde 2st Audio Video butiker och för er som läst lite mer om Electra så äger de Audio Video kedjan. Innan börsnoteringen av Electra så upplöstes Audio Video handlarförening upp och vi som hade butiker fick då ett antal aktier utdelade. Det var inte särskilt många men man tackar ju inte nej till "gratis" aktier.

Vi behöll våra aktier i ett par år men konkurrensen inom hemelektronik branschen blev bara hårdare och hårdare. För att få in pengar till företaget sålde vi våra aktier men i längden hjälpte det inte så mycket då vi några år senare lade ner våra butiker.

Under en nedgång för Electra aktien valde jag att privat köpa in 400st aktier för för 48,6 kr per aktie. Aktien har kanske inte haft den högst uppgången men varje år ger de en rejäl utdelning som mer än väl kompenserar. För 2016 fick jag in 1700kr i utdelning och under andra år har de även gjort extra utdelningar.

Här nedan följer en uträkning på alla mina Electra utdelningar:
2008 = 2400kr
2009 = 1200kr
2010 = 3200kr
2011 = 2000kr
2012 = 1200kr
2013 = 1400kr
2014 = 1800kr
2015 = 1700kr
Totalt 14900kr 

Jag har alltså investerat 19440kr för att få hela 14900kr i utdelningar under 8 år. Detta innebär att om ca 2-3 år är hela min investering återbetald iform av utdelningar och jag äger då ändå 400st aktier som förhoppningsvis är värda mer än idag. En riktig kassako!

Branschen Electra verkar i må vara hård men en sak är säker och det är att företaget tjänar pengar även om det skulle gå dåligt för "franchisetagarna". Bara de har en tillräcklig volym kommer de att tjäna tillräckligt för att ge en fin utdelning till aktieägarna.

Kursen ligger idag på 63,75kr och min prognos ligger på ett resultat på 5,5kr/aktie och en utdelning på 4,25kr/aktie vilket ger en direktavkastning på hela 6,7% och ett P/E-tal på 11,6. Personligen tycker jag att det är riktigt bra nyckeltal och Electra kommer att fortsätta vara en stor del av min aktieportfölj. Electra är idag ett av mina kärninnehav tillsammans med H&M och de kommer troligen inte att säljas på ett långt tag.

Äger du aktier i Electra och vad tycker du om företaget?

Friskrivning: Mina inlägg ska aldrig ses som rekommendationer och jag skriver endast det som jag tänker på och mina privata aktieaffärer. Väljer du att följa mina exempel gör du detta helt på din egen risk vilket kan medföra att du kan förlora delar eller hela din investering. Jag äger aktier i Electra Sweden AB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar